Geiser wordt niet echt warm meer

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

Ik gebruik tijdens de verbouwing van mijn huis al een tijd (2 jaar) nog steeds de keukengeiser die aan de douchecel gekoppeld is door de vorige bewoner.

De laatste tijd wordt het warm water steeds moeilijker warmer,sterker nog , de straal is ook minder. Dat is in de douchecel zo en ook bij de kraan in de keuken die aan dezelfde geiser is gekoppeld.

Ik heb de geiser schoongemaakt maar geen resultaat.

Op de witte Vailliant geiser (van 20 jaar oud?) zit voorop onder de knop voor de waakvlam te onsteken een knop waarmee de warmte kan worden ingesteld. Links voor meer, maar minder warm water, en naar rechts voor warmer , maar minder water.

Die knop heeft altijd gewoon gewerkt en staat al zeker een jaar op dezelfde stand ( het warmst)maar nu moet ik m wel helemaal naar rechts draaien anders slaat de geiser niet eens aan. Draai ik tijdens het branden de knop naar links dan doven de vlammen.

Het lijkt dus dat er te weinig water in de geiser komt om de geiser aan te houden? Met als gevolg dat het douchen steeds kouder gaat.

Iemand enig idee waar dit aan ligt? En of ik dit nog tijdelijk kan verhelpen totdat ik de toekomstige badgeiser ga installeren. Die had ik pas volgend jaar gepland...

Tips en advies zijn zeer welkom!! Alvast bedankt!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Kijk eens of er verstopt of verkalt filtertje in de wateraanvoer zit. Die knop aan de voorkant kan ook redelijk makkelijk open, en hier kan ook een kalk prop in zitten. Ook kan de leiding tussen de kraan en de geiser verkalkt zijn. Dit kun je controleren om de leiding los te koppelen en dan te kijken hoe snel je een emmer water direct onder de geiser vol krijgt. Dit moet ongeveer even snel zijn als bij de tap punten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De knop ga ik morgen eens open maken. Dat filtertje,waar zit dat meestal? Tussen de aanvoerleiding en de geiser in neem ik aan?Krijg ik die daar dan wel nog tussen uit?

In ieder geval bedank al voor de eerste tips.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
binnenwerk zit vol kalk. Hoeveelheidsregelaar zit vast, meesleepklep reinigen.
Voor een servicemonteur 1 uurtje werk a 38 euro
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Knop gedemonteerd , heel weing kalk te zien,schoongekrabd,loopt nu weer soepel maar het probleem is hetzelfde.

De geiser kan ik op alle punten loskoppelen alleen zit de onderste verbinding zo vast dat ik bang ben de gesoldeerde koppeling van de leiding de muur in los te breken. Dus helemaal demonteren gaat niet. Maar misschien is dat ook niet nodig:

Bij het tappunt heb ik warm water laten lopen en daar gaat de geiser inderdaad wel op de vertrouwde manier aan en verhit het water beter. Het lijkt dus dat het probleem ligt vanaf de leiding van de geiser de muur in. Een filter heb ik ( nog) niet kunnen ontdekken.Wel zit er tussen het tappunt en de leiding de muur in ,een grote platte schroef.Die zit ook muurvast.

Ik neem aan dat er kalk ergens de stroom tegen houdt?

Is er nog een stap die ik kan ondernemen om voorlopig nog deze geiser te gebruiken? (behalve de leidingen te vervangen waar ik nu even niet aan moet denken)

Alvast weer hatrelijk dank voor tips en suggesties!
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Het kan dat de leidingen in de muur met kalk aanslag zitten. Een loodgieter heeft hier spullen voor om de leiding schoon te spoelen met zuur onderdruk.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
als de leidingen vol kalk zitten zit het toestel ZEKER vol kalk. Altijd eerst het toestel dan pas de leidingen.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Blijkt toch dat het tappunt ook niet echt warmer water geeft.Heb het een loodgieter verteld en hij denkt dat het een membraam is dat gescheurd is en daardoor de gasklep niet ver genoeg open gaat. Klinkt dat logisch?

Hij rekent 27.50 voorrijkosten en ik geloof 58 per uur.Membraam rond de 5 euro. Al met al een hoop centen. Een geval van even de expert laten komen en weten dat je niet alles zelf kunt. Komt maandag.Hopelijk dan weer warm douchen.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Het membraam kan het ook e.v.t zijn. Maar gaat meestal minder snel stuk dan dat er kalk in het app komt. Het membraam kun je zelf ook makkelijk controleren en vervangen. Dit zit tussen het meng gedeelte en het waakvlam / brander deel in. Boven het menggedeelte zie je een grote moer zitten waarop het gas gedeelte vastzit. Dit kun je los draaien. Een nieuw membraam kost inderdaad niet erg veel, afhankelijk van type onder de 5 euro.
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
Heb via een andere methode de geiser toch gedemonteerd en inderdaad was de membraan gescheurd.Helemaal geen kalk verder te bekennen,brandschoon zelfs.

Even de monteur afgebeld en een nieuw membraan gekocht en geplaatst en voila : weer heerlijk warm onder de douche! En dat voor 7 euro!

Alsnog dank voor de tips.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
W 2
J 1
J 2
D 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan