Speciaal plafond

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo, ik heb me net aangemeld en ben dus net nieuw hier..:)

Ondanks dat ik geen "doorgewinterde klusser" ben maar wel logisch kan nadenken en al redelijk wat kleinere, simpele klusjes heb afgerond, zal ik binnenkort toch serieus aan de klus gaan want
we betrekken over 4 maanden onze kersverse nieuwbouwwoning.

Nu loop ik al een tijdje met een idee voor een speciaal plafond voor onze toekomstige woonkamer.

De woonkamer is 5x6 m2. en ik zou graag een soort van ( horizontale ) koof willen maken, ik denk zo'n 30 cm. vanaf het plafond naar omlaag en met een breedte van zo'n 30cm. Dus eigenlijk een soort plank rondom de kamer van 30cm. breed vanaf de muur en het plafond...Ook wil ik eronder / ertegen aan een sierlijst plaatsen.

Het idee is om -op- de koof verlichting te plaatsen die dus indirect omhoog het plafond verlicht..

Ik heb dit jaren geleden gezien in Parijs en ik heb het altijd al willen maken / hebben.

Hier komt de vraag:

Wat voor verlichting kan ik volgens jullie het best gebruiken? Het is wel de bedoeling dat het dus rondom de kamer op de koof (5x6 m. ) -> het plafond "egaal" verlicht wordt.. ( ik wil het ook graag kunnen dimmen )..

Ik zat zelf eerst te denken aan TL balken maar die zijn niet te dimmen en geven zo'n rot licht... verder dacht ik nog aan die kerstverlichting in plastic slangen - maar die zijn denk ik niet krachtig genoeg en tevens niet te vervangen als er enkele lampjes het begeven...

Graag een idee.

Verder, heeft er nog iemand tips - hoe ik de koof het best kan maken en bevestigen en hoe zal ik beginnen ...?

Groetjes,

Dirk.

ps. ik zal niet direct kunnen reageren want we vertrekken morgenavond voor 2 weken op vakantie maar in ieder geval alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #2
A

Anonymous

Guest
Leuk om dit te gaan maken, is een constructie die al vanaf de 18 eeuw gebruikt worden. Een versierde koof rondom tegen de muren vlak onder het plafond. Liep vroger ietswat hol aan de onderkant. IN de ruimte tussen de koof en het plfond (zo'n halfe meter) werden kaarsen of lampjes op olie gebrand.

Voor het mooiste effect zou je inderdaad of TL of andere buis verlichting zoals neon kunnen nemen. Het laatste is erg duur, dus blijft TL over. TL balken zijn wel degelijk te dimmen, alleen moet je hier een speciale dimmer voor hebben en moet het voorschakel element hiervoor geschikt zijn. Zowel Osram als Philips leveren deze, deze knipperen ook niet tijdens het aangaan. De buizen zijn in een heleboel kleuren te krijgen van rood, naar geel, naar blauw, naar violet licht. Voor een huiskamer kun je het beste in de bij de rood / geel tinten gaan zitten. In de bouwmarkt zul je ze niet vinden omdat ze daar alleen de meest standdard dingen verkopen (daks en Massive) Bij een verlichtingsspeciaalzaak verkopen ze deze dimmers en armaturen wel, en kunnen ze je ook aan de hand van jouw wensen het juiste kleurnummer adviseren.

De koof zou je van MDF kunnen maken, dit is erg makkelijk te bewerken. Om het te bevestigen zou je een balkje tegen de muur kunnen plaatsen met slagpluggen. Daar tegenaan kun je de platen vast zetten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank je voor je info...

Het geeft inderdaad volgens mij een zeer romantische, sjieke sfeer...

Ik baal wel een beetje van de type lamp die ik nood gedwongen zal moeten gaan nemen ... Het klinkt vr ingewikkelder dan ik had gehoopt...

Ik ga je textje uitprinten en bewaren, thnx !
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ze zijn alleen wat duurder, voorde rest dezelfde aansluitingen. o.v.g kun je ook e.v.. halogeen buislampen nemen, maar geeft een minder effect en is heel erg duur in het verbruik.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan