Tuinmuur van 30 meter lang

  • Onderwerp starter floorjeno
  • Startdatum
  • #1

floorjeno

New member
Hallo,

Wij willen een tuinmuur gaan metselen omdat de aarde van de buurman door de soms grote regenvallen bij ons in de tuin stroomt. Het loopt schuin af vandaar. De muur moet flink wat aarde tegen kunnen houden.
Het moet een muur worden van 30 meter lang die aan de rechterkant 200cm hoog is en links aan het einde 120 cm kan zijn. Dit is nogal een flink stuk, we vragen ons af of we dit in stukken kunnen doen of meteen in 1 keer moeten doen. Zoals fundering en ivm de stevigheid van de muur.

Heeft iemand hier ervaring mee of kennis over die ons hierbij kan helpen.

De vragen die wij hebben zijn dus

1. kun je die muur in delen maken of is het beter hem gelijk in 1 keer te maken
2. Om de hoeveel meter moet je er een betonnenpaal tussen maken ter versteviging?
3. Is een funderingsdikte van 30cm genoeg bij zo’n tuinmuur

Het is voor ons de eerste keer dat we dit zelf gaan doen. We willen gebruik gaan maken van breede betonblokken van 20 cm die je dan vult met cement. En er tussen palen van betonijzer en die ook vullen met beton.

Wie heeft hier verstand van?

Groetjes Floorjeno
 
  • #2

rubo

New member
1. kun je die muur in delen maken of is het beter hem gelijk in 1 keer te maken
30 m is wel erg lang voor uit één stuk. Om de 10 m mag er wel een dilatatievoeg in. De muren dan onderling wel verankeren met glijankers.

2. Om de hoeveel meter moet je er een betonnenpaal tussen maken ter versteviging?
20 cm brede stenen zijn m.i. breed genoeg om op zich zelf te staan. Je hoeft geen muurdammen te maken.
Omdat je de holle stenen opvult met cement en deze halfsteens metseld kan je om de 5 m er ook verticale wapeningsstaven in doen.

3. Is een funderingsdikte van 30cm genoeg bij zo’n tuinmuur
Ik zou gaan voor een 60 cm brede fundering die gegoten is op de vaste grondslag. en dan 20 cm hoog met een wapeningsnet erin. Ga nooit bezuinigen op de fundering !
 
  • #3

middeninhetleven

New member
Beste,

Hieraan kan je ook een zonwering plaatsen http://zonwering.nl Dan heb je een leuke teras muur. Ik heb namelijk achterin mijn tuin ook zo een muur en ik heb er nu uiteindelijk een super leuk plekje van gemaakt, terwijl het eerst echt een verschrikkelijk uitzicht was...
Groeten,

Louise
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan