Optrekkend Vocht

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

Ik bezit een erg leuk huis van ongeveer 100 jaar oud. Ik heb erg veel verbouwd en geklust maar heb nog grote problemen wat vocht betrefd. In de woonkamer heb ik last van optrekkend vocht in de muren. Ook krijg ik daar zwamvorming op de muur. Ook heb ik dat op een bepaalde plaats onder de vloer! Irritant, want de gehele vloer is nieuw, inclusief de vloerbalken. Het gaat om een plek van zeg maar 1x1,5 meter. Daar hangt echte en wittebaard zeg maar. Zowel op de balk als op de steenwol die onder mijn vloerdelen zitten. Ook op het zand daaronder zit een laag van die baard!

NU is de vraag: Zou het helpen als ik onder mijn gehele vloer (dus in de complete kruipruimte schelpen laat blazen? En hoe bestrijd ik nu op dit moment die zwam/schimmels onder mijn vloer, want dat lijkt me niet best voor het hout.

Het lijkt me ook dat dit spoedig dient te gebeuren omdat het zich anders misschien uitbreid?

Ik heb voldoende ventilatie onder mijn vloer, het is wel iets vochtig maar er ligt in de kruipruimte GEEN water en er hangt ook geen vocht onder mijn vloer. Wel is het zo dat het grondwaterpeil 1 spade diep staat, en dat is dus vrij hoog lijkt me.

Heeft iemand ervaring met dit soort problematiek, en/of zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben met of zonder resultaat.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hier moet inderdaad snel wat aan gebeuren. Een grindwater nivo van zo'n 30cm ? diep is wel wat hoog i.d.d. Er zijn hier een aantal dingen te ondershceiden nl.

Is het hoge water nivo echt grondwater of mischien (ingegraven) een water leiding of riolering die lekt?

Trekt dit water via de muren omhoog? Waarschijnlijk wel uit je verhaal te halen. Dit merkt je doordat de muur plaatselijk kouder aanvoelt of een beetje klam. Een betere indicatie is het meten van het vochtgehalte maar is meestal niet nodig. Om dit optrekken te stoppen worden de voegen tussen de stenen volledig verwijderd over 2 a 3 lagen. In de voeg wordt lood aangebracht en boven het lood met een bastaardmortel weer opgevult. OM de meter een strook aanbrengen De volgende meter een rij erboven, zo'n steen breedte laten overlappen.

Dat er vocht in een muur of vloer komt is normaal, een probleem ontstaat pas als het toegevoerde groter is dat de afgevoerde hoeveelheid. Waaruit leidt je af dat de ventulatie onder de vloer voldoende is? De luchtstroom dient door de hele vloer te kunnen komen, dus zowel voor als achter moeten ventulatie opneningen zijn. Regel si zo'n 5% van de muur oppervlakte moet open zijn. Ook mogen er geen blokades zijn zoals tussen muren die geen openingen hebben.

Waarmee is de vloer mee afgewerkt en de muren mee behaldeld? Als hier b.v. meerdere stuclagen op zitten, en daarweer b.v. een vynielbehang dan hoopt zich hier achter vocht op. In huizen uit deze tijd dienen de muren als vocht buffers. In de vochtige perioden slaan ze vocht op, om deze weer aan de kamer af te geven in een droge periode.

Na het verwijderen van de schimmel een schimmel dodend middel toepassen. Ook de balkeinden die op het steen rusten zijn gevoelig. Het steen is altijd natter dan het hout. Hiervoor dinet niet alleen de balkeinden gemeniet te zijn maar op een plaatje lood te liggen. Het lood zorgt naast vocht isolatie ook voor vergiftiging van het hout en steen, waardoor schimmeld, bacterien en insecten er niet op en of aankomen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
beste meneer tnimble kunt u mij misschien vertellen wat een bastaardmortel is en waar deze normaliter voor gebruikt wordt ik heb hier nog nooit van gehoord totdat ik het in uw bericht las
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Een bastaard mortel bestaat uit een mesel van kalk, cement en rivierzand als cement wordt tras (gemalen tufsteen) of vliegas gebruikt.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hallo Tnible,

Bedankt voor je snelle reactie!

De muren zijn afgewerkt meteen nieuwe stuclaag en zijn daarna 2x met muurverf behandelt. Je ziet echter nu dat er (zeker onderaan de wand) schimmelvorming begint te komen, en de wat natte plekken. Op een paar plekken ook zomaar op een meter hoogte ofzo.

Het grondwaterpeil is hier vrij hoog dus dat klopt wel, echterdenk ik dat ik op de plaats onder de vloer eens ga kijken of ik daar mischien een lekke leiding heb ofzo, al zou ik niet weten welke dat zou moeten/kunnen zijn.
Het water trekt zich via de fundering in de muur op. Het huis heeft geen palen, maar is staal gefundeerd, dus gewoon op de muur zeg maar.

De ventilatie onder de vloer is best goed vind ik zelf. Zowel voor als achter had ik al roostertjes en ik heb er zelf nog twee sleuven voor en achter gemaakt met roosters. Als ik mijn hand onder de vloer steek voel ik ook dat er wind doorheen trekt.

Aangezien de vloer nieuw is zijn de koppen gemeniet en zit er een loodlap omheen, dat is verder wel vrij ok, echter baart die schimmelvorming mij toch zorgen, het zand in mijn kruipruimte is wel wat klam, maarja watwil je met zo'n hoog grondwater peil. Ik ben bang dat schelpen wel werkt, en ook isoleerd, maar daarmee zal ik niet van het optrekkende vocht afzijn, immers trekt dat volgens mij op via de muren.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Indait geval lijkt het het beste om een bodem afsluiting toetepassen. Grond afgraven en vervangen door schelpen is hier een gode optie voor. Een afsluiting met folie of stampbeton is minder geschikt. De grote openingen tussen de schelpen zullen er voor zorgen dat het bovenste deel grondwater snel verdampt.

Voor de muren maakt hget niet echt uit of ze op staal of op palen zijn gefundeerd. Het staat in aanraking met het grondwater. Dat de hele boel op staal staat is hier jusit wel gunstig. Ook als het grondwater peil weer wat gaat zakken heb je geen problemen. Het inbrengen van het lood in de voegen zorgt er voor dat het vocht veel moeilijker de muur in kan trekken. i.p.v. een groot vlak van b.v. 40cm bij enkele meters moet het vocht dan door een paar openingen van de breedte van de muur maal de hoogte van de metselsteen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 0
U 2
P 2
H 0
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan