lamp aansluiten op elektriciteit

  • #1

jadels

New member
Ik probeer een lamp aan te sluiten op het elektriciteitsnet, maar dat lukt niet. De situatie is als volgt: de lamp heeft gewoon een snoer met daarin twee draadjes. Uit het plafond komen vier draden: een blauwe, een geel/groene, een zwarte en een bruine. Eerst gebruikte ik de blauwe en de bruine. De lamp brandde, maar ik kreeg hem niet meer uitgeschakeld. Toen vertelde iemand me dat ik de bruine en de zwarte moet gebruiken. Maar dan doet ie niks. Alle andere combinaties heb ik ook al uitgeprobeerd.

Kan het aan de schakelaar liggen? Ik heb deze geopend. Aan de ene kant ervan zijn twee bruine draden aangesloten. Aan de andere kant één zwarte draad.

Ik word enorm blij als iemand mij de tip kan geven waarmee ik dit probleem kan oplossen!

Met vriendelijke groeten,

Jan
 
  • #2

gladys

New member
De lamp brand constant als hij op blauw en bruin is aangesloten.

Wat je nu hebt gedaan is de lamp aan een zijde aan de bruine draad verbinden en de ander zijde via de zwarte draad en de schakelaar weer aan bruin te schakelen. Tussen bruin en bruin staat geen spanning.

Om hem aan en uit te schakelen is de blauwe en de zwarte draad nodig.

Als dat niet werkt kan de schakelaar kapot zijn of de bedrading aan de schakelaar is onjuist.
 
  • #3

jadels

New member
Bedankt voor je reactie. Het probleem is opgelost!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan