Egalisatiemortel

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een betonnen dekvloer gestort op eveneens betonnen 'broodjes'. Hoewel dat redelijk gelukt is wil ik de vloer nog gladder maken met een egalisatiemortel. Maar als ik in de bouwmarkt sta heb ik de keuze uit zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het gaat om ongeveer vijfentwintig vierkante meter vloer. Er moet gemiddeld maar een paar milimeter op, maar hier en daar zitten wat diepere putjes (zoals een voetstap -jawel- maximaal een centimeter of twee diep). Ik heb het liefst een zelfegaliserende mortel die ik alleen maar een beetje over de vloer hoef te verdelen en automatisch vlak wordt.
Wat is hier de beste keus en heb ik nog speciale gereedschappen nodig om de mortel te verdelen?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Dit kun je met egaline of andere egalisatiemortel doen. Wordt heel erg dun (karnemelk dikte) uitgestort. Een beetje verdelen met een spaan (grotere lijmkam of spaan met vertanding werkt soms wat makkeliker) vertdelen. De zwaartekracht zorgt voor de rest.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dankjewel. Is egaline een merknaam? Ik ben veel soorten egalisatiemortel tegengekomen in de bouwmarkt(en), varierend van duur tot extreem duur. Weet iemand wat de voordeligste is die voor dit doel te gebruiken is?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Egaline is inderdaad een merknaam. En deze mortels zijn redelijk duur. Dit omdat het een mengel van cement en kunst- of glasvezels is om het in een dergelijk dunne laag te kunnen verwerken. Gewoon zand cement (4:1) moet minimaal 2cm dik zijn. Door de toevoeging van de vezel is een dikte van een paar mm mogelijk.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Beste Tnible,
Ik heb jou uitleg over egaline gelezen.Inderdaad zou het zo moeten lukken, ik heb een andere ervaring. Het mengen van het product volgens opgaaf, met een mixer ging goed. Alleen bij het uitgieten merkte ik al dat het water zich sneller versprijdde dan het mengproduct, dus er bleven op de uitgietplaats toch "bobbels" liggen. Met een spaan goed vlak en gelijkmatig verdelen luktte mij net erg goed. Ook omdat ik er natuurlijk niet meer goed bij kon komen. Het duurde allemaal dus wat te lang, het water was al wat weggezakt in de ondergrond (het beton)en het resultaat was niet wat ik er van had gehoopt. Had ik misschien een voorstrijk middel aan moeten brengen waardoor de vloer niet zo erg meer absorbeerde?
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Alle sterkzuigende ondergronden moeten eerst worden voorghestreken, beton kan een sterkzuigende ondergrond zijn (hangt van de verhoudingen af) Cement zand dekvloer 1:4 is sterkzuigend. Net als B25 beton 1 cement, 2 zand 3 of 4 grind
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
tnimble,

Wat wil je hiermee zeggen? Met wat moet er voorgestreken worden?

mvg

nespter
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Dat bijna alle betonnen vloeren, gipsplaatwanden en plafond voor gestreken dienen te worden voordat er een andere (afwerk) laag op gaat. Middelen hiervoor zijn o.a. Betoncontact, flevopol, europrimer, Beamix voorstrijk enz..
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Dank voor uw antwoord
mvg

nespter
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
Geachte,

Met welke materialen kan ik deze klus aanpakken (zie url)? -lijm vinyl tegels verwijderen en grond (denk: beton) egaliseren-


voorstel?

mvg
nespter
 
  • #11
A

Anonymous

Guest
Losse lijm resten verwijderen, voorstrijken met een voorstrijk middel zoals b.v, beton contact. Een gietmortel laag aanbrengen zoals egaline.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan