aanbouw

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
heeft er iemand ervaring met zgn chemische ankers? Ik wil een fundering op het zand van 2.80x0.45x0.80 gaan maken van het huis naar de schuur(beiden onderheid)voor een aanbouw.Het enige dat op de fundering komt te staan is het kozijn van 2.00x2.20 en een muurtje van 0.80x2.20.De vloer wordt gemaakt van vloerdelen op draagbalken van huis naar schuur.Alvast bedankt ,Marcel
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Funderings bedrijf vragen hier enkele palen onder bij te slaan lijkt mij. Er komt toch een behoorlijk gewicht op deze fundering.

Ov.g. 2.80x0.45x0.80 voor een dfundering klink heel apart. moet meer iets zijn als 2.80 lang 0.45 breed 0.30 dik mits deze op palen komt. anders krijg je meer iets als 2.80 lang 0.60 a 0.90 breed 0.10 dik
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor je reactie.
De offerts van de aannemers geven niet aan dat er een paal geslagen moet worden.De strokenfundering wordt bevestigd met chem ankers in huis en schuur,2.80 lang ,0.80 cm diep en 0.45 breed.Het enige gewicht is een kuststof kozijn en een muurtje van 0.80 breed x 2.20 hoog.Nog suggesties?
Hoor het wel,bvd
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Een fundering van 80cm diep is geen stroken fundering maar een ringfundering. Ringfuinderingen staan _ALTIJD op palen. Een stroken fundering is zo'n 10cm dik en heel erg breed, en verdeeld de kracht over een groter grond oppervlak. Een ringfundering is hoog en smal, en overspand de paalkoppen zoals bij de bogen op pilaren in een romeinse tempel e.d. (worden wel recht gestrort, het deel midden onder doet niet mee aan de druk en duw krachten, het is simpelweg makkeliker en goedkoper dit toch met beton te vullen)

Behalve het kozijn en het stukje uur, komt er op gewicht van de vloerliggers en dak bij.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Is het niet mogelijk dmv chemische ankers en daaraan weer betonstaal gekoppeld(evt gelast)om zonder onderheiing enkel met een ringfundering te volstaan(2.80 breed ,0.45 cm breed en 0.60 cm diep)?De vloerbalken maak ik nl vast aan de bestaande(oude) fundering van het huis en de onderheide schuur.Misschien maak ik een denkfout,maar de krachten van de vloer en het dak,welke komt te rusten op een opgemetselde schuurmuur,rusten dan NIET op de ringfundering.Heb al met enkele "beton"kenners gesproken en denken daar net zo over.De krachten zijn enkel van een kunstof kozijn van 2.00x2.20 en een muurtje van 0.80x2.20.
dank alvast
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Als het alleen om de dat piepstukkie muur en plastickozijntje gaat, is die fundering zelfs niet nodig, deze geeft zichzelf veel meer belasting dan wat er op komt. Een voorgespannen betonlatij op de betandaadde fundering laten rusten (min 10cm) is dan een betere en veel goedkopere oplossing.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hoi,dacht al dat er een klein com storinkje was,geeft niet.een andere optie is een stalen balk.Heb jij nog ervaring met chem ankers? Groeten
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Een stalenbalk lijkt me niet zo erg handig, heb je meer oplegging nodig dan bij een voorgespannen betonlatij, en omdat hij in de grondkomt niet erg handige combinatie staal en wisselnd droog en nat.

Die chemische ankers zie ik nog niet zo 123 een toepassing voor. Het iedee is dan om een paar gaten te boren in de fundering de ankers te monteren, te laten uitharden, en de stalen uiteinden dan te gebruiken als wapening? Dan heb je zeker de volgende 2 problemen:

beton dekking) het staal van het anker heeft geen betondekking op de overgang oud naar nieuw, dit gaat beton rot veroorzaken

trekkrachten) bij de neerwaardse belasting geeft dit een trekkracht door de hele lengte van de fundering. De staal wapening vangt deze op, het beton zelf de drukkrachten. Echter in de wapening onderbroken, en krijgt daardoor op het nieuwe stuk meer te verwerken. Daarom moet je ook in dit nieuwe stuk wapening aanbrengen en deze vastzetten aan de ankers. Heb je ook weer met de wapening het probleem geen beton dekking = betonrot via de wapening te pakken.

Beter is dus nog steeds steen uit de laag direct op de bestande fundering uithakken, en hier de betonlatij in plaatsen en deze met een flexibel materiaal vastzetten. Je moet er dan alleen nog voorzorgen dat er geen water onder latij kan komen als deze boven het vorst nivo uitkomt. (c.a. 60cm) Dit doe je door een 'short' van dpc folie in te graven aan de buitenziede tegen de latij.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan