Dubbele wisselschakelaar?

  • Onderwerp starter dedoehetzelver
  • Startdatum
  • #1

dedoehetzelver

New member
Heren (en dames),

Ik heb de volgende situatie en hij wordt voor mij alleen maar onduidelijker:

Beneden in de gang wil ik het gang licht en het licht op de overloop afzonderlijk aan en uit kunnen zetten dmv 1 schakelaar met 2 knoppen.
Boven op de overloop wil ik het licht daar en het licht beneden ook afzonderlijk aan en uit kunnen zetten. Volgens mij geen vreemde situatie maar duidelijk wordt het niet.
Mij is verteld dat ik dubbele wisselschakelaars moet hebben.. Ik gebruik Jung schakelmateriaal, de AS500 serie.
Nou heeft een maat van mij bij de technische unie mijn "dubbele wisselschakelaars" gehaald echter heb ik nou thuis liggen de Jung 505eu .. Wat een serieschakelaar moet zijn: http://www.google.nl/#sclient=psy-a....,cf.osb&fp=fa84a534c21d6fc0&biw=1366&bih=569
Nou begrijp ik er helemaal niks meer van!
Kan iemand mij vertellen of ik deze schakelaar kan gebruiken voor hetgene wat ik wil?
Klopt het dat die schakelaar de makkelijke versie is van een dubbele wisselschakelaar omdat je anders de fase door moest verbinden? D8 dat ik zoiets ook ergens gelezen had namelijk...

Er zitten 3 aansluitingen op iedere schakelaar en mij is eerder verteld dat ik een wisselschakeling moet maken en die dubbel uit moet voeren...Echter kan ik nergens een schema vinden met 2 lichtpunten. En als ik een wisselschakeling dubbel uit moet voeren krijg ik 4 zwarte schakeldraden tussne de schakelaars??
Ik ben volledig de draad kwijt en hierdoor ligt de verbouwing momenteel stil :roll:
Wie o wie kan mij helpen?
 
  • #2

tiho

Klus expert
tegenwoordig is elke schakelaar wel een wisselschakelaar.

Op een schakelaar komt bruin binnen, op 1 = L dus bruin. Op diezelfde zitten er weer twee die zwart zijn (uitgaand) , 1 gaat naar de lamp en de ander naar de volgende schakelaar. Andere is hetzelfde alleen 3 keer zwart.

Alle schema,s wisselschakeling moeten ook twee lampen laten zien. Zoek daar veens op.

Wisselschakeling dus.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan