Foutmelding gaswandketel na demonteren verwarming

  • Onderwerp starter Klusjesman22
  • Startdatum
  • #1

Klusjesman22

New member
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn cv geeft een foutcode na het demonteren van de verwarming. Even een korte uitleg,

Vanwege een verwarmingsbuis die te strak in de muur zat, heb ik beide buizen los gemaakt. Hierbij is redelijke hoeveelheid water uit het systeem geraakt (ik schat zo'n 5 tot 10 liter). Vervolgens ik heb het probleem met de te strakke verwarmingsbuis verholpen en alles weer in elkaar gezet.

Hoofdkraan weer aangesloten, maar de druk bleef bij de cv op nul staan. Nu had ik eerst bij moeten vullen maar dat heb ik niet gedaan. Ik dacht als ik de verwarmingen open zet en de thermostaat hoog zet dan vult het systeem zich zelf, als ik de ontluchtingsnippels los draai. Dit gebeurde niet, dus de verwarmingen dicht gedraaid (met de gedachte om weer druk te creeëren). De cv begon vervolgens rare geluiden te maken (lucht in de cv) en de drukmeter schoot hard heen en weer tussen 0 en 1 bar.

Heb vervolgens de stroom van de cv gehaald. Nu geeft die een foutcode F06, wat volgens andere internetgebruikers betekend dat de stroom onderbroken is.

Nu heb ik een paar vragen:

1. Kan ik de cv weer aanzetten en resetten, of kan dit schadelijk zijn?
2. Mocht het aanzetten weer lukken, moet ik dan voor het bijvullen de cv aan laten staan? Of kan dit ook als die uit staat?
3. Klopt het dat als er lucht in de radiatoren zit, het water wat er in stroomt er net zo hard weer uit stroom? Met andere woorden, dat ze zicht niet vullen?
 
  • #2

tiho

Klus expert
wat bedoel je met de hoofdkraan?

Je zult toch eerst moeten bijvullen tot tussen 1 en 2 bar, daarna de radiatoren ontluchten en indien nodig weer bijvullen. Ga niet over de twee bar.
 
  • #3

fazertoer

Klus expert
Nu heb ik een paar vragen:

1. Kan ik de cv weer aanzetten en resetten, of kan dit schadelijk zijn?
2. Mocht het aanzetten weer lukken, moet ik dan voor het bijvullen de cv aan laten staan? Of kan dit ook als die uit staat?
3. Klopt het dat als er lucht in de radiatoren zit, het water wat er in stroomt er net zo hard weer uit stroom? Met andere woorden, dat ze zicht niet vullen?

1. CV pas aanzetten als de installatie weer op druk is, in koude toestand zo rond de 1.8 bar!

2. Bij de wat oudere cv-ketels zit er een mechanische manometer op die de gewenste druk laat zien, daarbij dient men de pomp v/d ketel uit te zetten(stekker cv eruit!).
Bij de nieuwere cv-ketels is alles digitaal en moet de stekker v/d ketel in het stopcontact zitten om de digitale cijfers af te lezen.

3. Beste kun je eerst de slang op de CV aansluiten en dan op de waterkraan. Bij het vullen draai je dan eerst de vulkraan op de cv open en dan pas de waterkraan, zo voorkom je dat de lucht uit de slang ook wordt meegezogen de installatie in.
Als je voldoende druk in de installatie hebt sluit je ook eerst de cv-vulkran en daarna de waterkraan om bovengenoemde reden.
Ga nu ontluchten en begin bij de radiatoren in de woonkamer en eindig op zolder "lucht stijgt nu eenmaal naar boven!".
Vergeet niet telkens je druk in de gaten te houden of laat de kranen een "klein"beetje open staan. Het beste kun je dit met z`n tween doen.

Als er geen lucht meer uit de ontluchtingskraantjes op de radiatoren komt, steek je de stekker in het stopcontact en laat je de installatie langzaam op temperatuur komen.
Na een ½ uurtje of uurtje draaien de boel nog een keertje ontluchten en herhaal dit over een week of 2 nogeens, dan weet je zeker dat alles in orde is en kun je de winter tegemoet.

Veel succes. J.W.
 
  • #4

tiho

Klus expert
Ergens anders is duidelijk geworden dat de TS dacht dat als hij de waterleiding afsloot, hij kon klussen aan de verwarming.

Hij dacht dat na de reparatie de hoofdkraan weer openen de cv vanzelf weer vol zou lopen :lol:

Denk dat hewt al opgelost is :wink:
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan