Dimmer aansluiten

  • #1

karel6

New member
Ik heb momenteel een blok met 3 dimmers en 1 aan/uit schakelaar voor verlichting. Deze groep zorgt ook dat een dimmer aan de andere muur werkt.

Nu wil ik de schakelaar ook door een dimmer vervangen. Alles aangesloten, d.w.z. een zwarte draad aangesloten en 2 bruine draden op de L. Hetzelfde zoals de schakelaar in de muur zat. Nu blijkt dat de dimmer alleen werkt als ik de twee dimmers ernaast niet laat werken. Dat kan eenvoudig doordat de ene bruine draad die vanuit die 2 dimmers komt, althans uit een blok van draden niet aangesloten is op de nieuwe dimmer. Zo zat het dus ook allemaal bij de schakelaar. Blijkbaar wordt een circuit doorverbonden.

De oude situatie was: 3 dimmers, waarop alleen een bruine en een zwarte draad aangesloten was en een schakelaar voor de lamp boven de tafel, waarop 2 bruine draden en een zwarte draad aangesloten was. Een bruine draad komt uit de bundel bij de dimmer erboven. De andere, zoals gezegd, uit de bundel bij de 2 dimmers ernaast.

Nu wil ik dat alle dimmers naar behoren werken. Dat krijg ik niet voor elkaar.
De nieuwe dimmer werkt alleen zoals hierboven vermeld.
Sluit ik de 2e bruine draad erop aan dan branden alle lampen, werken de oude dimmers een tijdje allemaal, waarna het hele zaakje uitgevallen is. Nu werkt er dus niets meer. Wel verwacht ik een oude dimmer en de nieuwe dimmer te laten werken, indien ik de 2e draad eruit haal.

Kortom, hoe los ik het zo op dat alles naar behoren werkt ? Heeft iemand voor mij de oplossing ?

Alvast bedankt.

Karel
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 1
D 4
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan