dimmer

  • Onderwerp starter arthurhabraken
  • Startdatum
  • #1

arthurhabraken

New member
Op de kamer van mijn zoon heb ik een nieuwe lamp opgehangen met 4 kleine halogeen spotjes. In eerste instantie gewoon aangesloten op de normale schakelaar, geen probleem. Maar de lamp is nogal fel, en een dimmer is dan erg mooi. Dus ik naar de Gamma. Dimmers van in de 80 euro, maar het huismerk heeft een dimmer van 16 euries. Ik ben niet zo heel kundig, dus nog even vragen of de beoogde dimmer dan wel zou werken, mag geen probleem zijn zei de medewerker.

Dus ik vanochtend aansluiten, tenminste, pogen. Ik haal de schakelaar eraf en zie 2 bruine draden en 1 zwarte. Nou, op de beschrijving die bij de dimmer is geleverd wordt daar wel over gesproken, maar slechts ov er 1 bruine draad, en geen 2. Nou ja, beetje nadenken, ik dacht zwart is de schakeldraad en dan zal bruin wel de stroom zijn. Een blauwe en groen/gele draad waren overigens weggewerkt achter de schakelaar in de muur.

Op de dimmer zijn 3 aansluitpunten voor draden, bij 2 staat een pijltje die naar de aansluiting wijst en bij de laatste staat 'LAMP' en een of ander tekentje. Mijn gedachte is dan dat ik in de LAMP-aansluiting de zwarte draad doe en in de andere 2 de bruine. Nou, het werkt wel, maar nu komt het, de overige stopcontacten in de kamer doen het niet meer ! :roll:

Ik heb de oorspronkelijke schakelaar er weer opgezet en dan werkt alles gewoon weer.

Kan iemand mij uitleggen :
- hoe het komt dat de stopcontacten het niet meer doen
- wat ik fout doe
- hoe ik de dimmer dan wel moet aansluiten

Bedankt vast !!

Groet,
Arthur
 
  • #2

tiho

Klus expert
De bruine draad zal doorgelust moeten, dwz de ene komt aan om de schakelaar te voeden en daarnaast ook nog de stopcontacten.

Hoe zit het namelijk nu aangesloten? Ook de twee bruine bij elkaar vermoed ik.

Correct is dit volgens mij overigens niet helemaal. Je zou een lasdop achter de schakelaar moeten plaatsen met daarin de twee bruine die er al zijn plus nog een kort stukje bruin. Dit stukje gaat dan je schakelaar voeden via het ingaande pijltje.
 
  • #3

arthurhabraken

New member
Thanks, en nu je het zegt, zal het niet zo zijn dat de gewone aan/uit schakelaar ook meteen als een soort lasdop dienst doet ?
 
  • #4

tiho

Klus expert
Ja, dat denk ik inderdaad. Maar daar is hij dus niet echt voor aangezien een schakelaar volgens mij tot 10 Ampere belast mag worden. Als hij alle stopcontacten ook nog moet voeden dus, lijkt mij dat niet de goede weg.

Vandaar mijn verhaal over de lasdop :wink:

Ben je er al uit nu?
 
  • #5

arthurhabraken

New member
nee, ik ga zaterdag wel opnieuw proberen met jouw suggestie met de lasdop. En dan moet ik ook nog overwegen om een duurdere dimmer aan te schaffen, want deze maakt wel een boel gebrom//gezoem als je veel dimt.

Thanks,
Arthur
 
  • #6

tiho

Klus expert
succes, als het niet lukt horen we het wel :wink:
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan