Aardedraad nodig

  • Onderwerp starter HandenInHetHaar
  • Startdatum
  • #1

HandenInHetHaar

New member
Ik ben flink aan t knutselen. T gaat om de kamer van me vriendin... het is haar beautykamer. (wasbak + leidingen... mini haarsalon en een flinke zonnenbank)
Vol goede moed wilde ik alle electra netjes maken.. Geen halfhangend stopcontact meer met tig verlengsnoeren. Maar zoals velen in een ouder huis.. geen aarde draad
Weet inmiddels wat niet mag : Geen aarde naar verwarming. Geen aarde vanuit een bestaand geaard contact(uit de keuken) trekken. Persoonlijk zit ik liever ook niet aan de centraaldoos in de kamer. Moet ik het hele plafond eruit trekken waarschijnlijk.
Mijn vragen : Mag /kan ik vanuit de meterkast direct een aardedraad leggen naar deze kamer? (kan zo al klem zien naast de stoppen waar 6/7 aardekabels bij elkaar komen en ik m in princiepe zo tussen zou kunnen klemmen.... (En dan dus alle electra uit 1 contact te verdelen en alles op hetzelfde punt aarden)
Mag deze aarde alleen zijn..? (waarbij ik de fase en de nul dus gebruik die reeds aanwezig zijn in deze kamer?) Of moeten aarde, fase en nul ten alle tijden vanuit tzelfde startpunt beginnen?
Aarde is toch puur om overspanning veilig af te leiden naar de aarde waarbij de ALS afslaat toch en het gevaar dus geweken is?
En als laaste mag ik de aardedraad ook achter de plinten laten lopen? (meterkast, woonkamer, haar kamer... zal totaal meter of 10 zijn..
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen... Aarde moet daar gewoon aangezien dr dus een grootverbruiker staat en ook nog water in de buurt is.. Vind me meisje toch echt te lief om t maar gewoon zo te laten
Alvast bedankt in ieder geval.
Gr CAA
 
  • #2

tiho

Klus expert
Ik denk dat je op Klusidee beter geholpen gaat worden dan hier :wink:

Ik zou toch ook proberen de doos op te zoeken. Aangezien er nieuwe kleuren zijn, heeft iemand anders ook de weg gevonden om draden te trekken zou ik zeggen. Los achter een plint: niet doen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
M 0
A 7

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan