Afdichten gat cv pijp in dak.

  • Onderwerp starter vanbsteven
  • Startdatum
  • #1

vanbsteven

New member
Hallo,

Onlangs is bij ons de cv vervangen. Tevens zijn de oude, verschrikkelijke, pijpen welke door het dak naar buiten gingen weg gehaald en op een andere plek een nieuwe pijp bevestigd. Voorheen had ik ruim 10 meter pijp door de zolder lopen naar het schuine dak voorzijde huis, vanaf de oude cv (geplaatst achterzijde huis, op zolder). Nu nieuwe cv met pijp rechtstreeks omhoog.

Mijn vraag is nu hoe het oude gat af te dichten? Dak is opgebouwd uit de volgende lagen, van binnen naar buiten. Gipsplaat (zelf aangebracht), hout ( soort van spaanplaat), purschuim, hout, dakpannen.

Ook zou ik graag willen weten hoe ik de nieuwe pijp kan isoleren. Gat is ietwat groter, dus momenteel komt er wat koude door. Had al wel ergens gelezen dat vanaf de binnenkant er platen zijn die je kan gebruiken, maar gaat me meer om de ruimte op te vullen en wat hier voor nodig is, om het waterdicht en geïsoleerd te krijgen.
 
  • #2

tiho

Klus expert
Waar je om moet denken, is dat er vooral geen tocht cq luchstrrom moet zijn bij het oude gat. Ik zou aan de buitenzijde een plaatje multiplex erop schroeven, daartegen van binnenuit een stuk EPS is piepschuim plaatsen zo dik dat je weer gelijk bent met de binnenzijde en als er een naadje blijft deze dichtkitten. Je kunt trouwens ook voor het gips stoppen en na het dicht afwerken een gipsrondeje erin zetten en afvoegen, zie je er niets meer van nadat het geschildert is.

Voor de nieuw doorvoer heb je voor de binnenkant ook machettes, dan moet je de afvoer even loshalen en de machette er omheen plaatsen. Kost niet de hele wereld, google maar op machette dakdoorvoer dan zie je ze staan bij afbeeldingen. 2 tientjes meer niet.

Machette:


 
  • #3

vanbsteven

New member
Bedankt voor de snelle reactie Tiho.

Mbt afdichten oude gat heb ik geen vragen. Heb ook gekeken op internet naar die manchet waar je het over had. Zoals je aangaf moet deze aan de binnenkant, maar de buitenkant? Volstaat die loodlap of is het verstandig om deze ook waterdicht te maken. Zit uiteraard niet te wachten op schade door lekkage.

Ik hoor graag van je
 
  • #4

vanbsteven

New member
Bedankt voor de snelle reactie Tiho.

Mbt afdichten oude gat heb ik geen vragen. Heb ook gekeken op internet naar die manchet waar je het over had. Zoals je aangaf moet deze aan de binnenkant, maar de buitenkant? Volstaat die loodlap of is het verstandig om deze ook waterdicht te maken. Zit uiteraard niet te wachten op schade door lekkage.

Ik hoor graag van je
 
  • #5

tiho

Klus expert
Ik mag toch aannemen dat degene die het gedaan heeft een juiste dakdoorvoer heeft gebruikt. En ja, deze hoort dan gewoon waterdicht te zijn. Hij moet wel met de pannen mee zitten zeg maar. Bovenste pannen erop en de onderste eronder.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan