Axiaal (stal) ventilator aansluiten

  • #1

Dutchsea

New member
Ik heb een wat oudere axiaal ventilator (soort van stal ventilator) die ik wil aansluiten. Momenteel is deze niet aangesloten. Er zit nog wel een bestaande kabel aan met 4 draden: blauw, bruin, groen/geel (aarde) en zwart (schakel). Het is een 220v, 50Hz model.

In het motorhuis van de ventilator lopen de bedrading vanaf de bestaande kabel als volgt:

- aarde is aangesloten op het motorhuis
- vanaf de bruine draad gaan 2 draden naar de motor
- vanaf de zwarte draad gaat er 1 draad naar de motor
- vanaf de blauwe draad gaat er 1 draad naar de motor

Ik heb de bruine en de blauwe draden aangesloten op het 220v net.
Dan gaat de ventilator vol draaien maar dan moet ik wel eerst de ventilator op gang brengen door deze een duwtje te geven. (de ventilator van zich zelf loopt erg licht).

Wie kan me vertellen wat een goede manier is om deze ventilator aan te sluiten met een schakelaar (alleen aan/uit is nodig, geen regeling). En kan de manier van aansluiten helpen bij het op gang krijgen van de ventilator? Zo niet wat is dan de waarschijnlijke oorzaak van het niet automatisch op gang komen?

Alvast bedankt.
 
  • #2

tiho

Klus expert
Stel je vraag even overnieuw op klusidee.nl hier komt niemand en je bent wel met electra bezig. Je hebt nu bv geen aarde aangesloten. Als er kortsluiting in zat is dat niet zo fijn.
 
  • #3

Dutchsea

New member
OK, bedankt voor de waarschuwing. Ik vroeg me al af waarom waarom ik nog niks gehoord had. :)
 
  • #4

neesje

New member
Uitgestorven hier!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 2
P 1
D 1
N 2
F 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan