Pannendak van binnenuit repareren

  • #1

Macon

New member
Mijn huis heeft een pannendak zonder dakbeschot dat te zwak is om te belopen.

Het dak bevindt zich in een nogal slechte toestand:
1. De pannen staan allemaal scheef, zodat er zich kieren tussen bevinden;
2. Van nogal wat pannen zijn delen afgebroken;
3. De pannenlatten zijn over het geheel genomen nogal doorgezakt. Sommige zijn gebroken, andere half verrot en naar beneden gezakt, de pannen meenemend, zodat er grote kieren in het dak zijn ontstaan.

Ik weet zeker dat een professional zou zeggen dat het hele dak opnieuw gebouwd moet worden (inclusief alle steunbalken). Om het uit te laten voeren heb ik het geld niet. Als ik het zelf doe, ben ik er natuurlijk vreselijk lang mee bezig en al die tijd regent het dan in, wat vast erger is dan het gewoon laten zoals het is.

Ik wil proberen het enigszins water dicht te krijgen.
Ik moet de kapotte pannenlatten proberen te vervangen of verstevigen. Tegelijkertijd moet ik proberen de pannen weer omhoog te duwen of opnieuw te leggen. Een aantal pannen moet vervangen worden en alle pannen zouden een beetje verschoven moeten worden zodat ze beter aansluiten.
Ik heb al geprobeerd enige dakpannen van binnenuit recht te duwen, maar dat ging niet zo gemakkelijk en ik loop natuurlijk het risico dat ze naar beneden donderen. Misschien bestaan er bepaalde instructies die het gemakkelijker maken pannen te vervangen. De onderste pannen zou ik natuurlijk wel van buiten uit kunnen verwijderen zodat ik daar dan kan staan.
Misschien heeft iemand wat goede ideeën.
 
  • #2

tiho

Klus expert
Ik deel de mening van de professional helaas voor jou. Ik denk ook gewoon dat het anders niet lukt en zoals je zelf zegt dat de pannen naar beneden komen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 0
H 0
K 1
A 4
A 8

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan