Waterleiding in combinatie met hydrofoor...

  • #1

PrepperJohn

New member
Hoi Klussers.

Ik wil me even voorstellen en meteen de eerste vraag afvuren.

Ik ben 47 jaar, internationaal chauffeur van beroep, en prepper als een soort hobby.

Nou heb ik een hydrofoor in de kelder gebouwd, aangesloten op een bron van 9 meter diep.
Door middel van een kogelkraan met L-boring (3 aansluitingen), kan ik de watertoevoer in huis omschakelen naar het eigen bronwater.
Direct na de watermeter heb ik een terugslagklep geplaatst.
Nou is het probleem dat de pomp vast blijft zitten als deze na langere tijd niet loopt.
Hij moet echt met de hand een paar keer rond gedraaid worden om hem weer los te maken.
Het probleem zou er niet zijn als hij enkele minuten per dag kon lopen.
Dus heb ik als oplossing bedacht dat ik een 2e kogelkraan plaats, waarop ik de WC en buitenkraan op aansluit.
De rest komt dan gewoon op de eerste kraan, welke gewoon op leidingwater blijft staan.
De 2e staat dan normaal op de pomp.
In een noodgeval kan ik dan makkelijk omschakelen.

Nou heb ik gehoord dat je zoiets wel mag maken, maar de gewone waterleiding moet dan wel afgekoppeld zijn van het systeem (buizen losdraaien).
Het bronwater zou namelijk terug kunnen lopen het waterleidingsysteem in, wat me heel vergezocht lijkt.
Ik heb tenslotte ook nog een terugslagklep geplaatst.
En de kranen sluiten ook nog het niet gebruikte deel af.
Nou weet ik dat de watermaatschappij niet graag zulke hobbyprojecten ziet, want stel je eens voor dat je hen op een dag niet meer nodig hebt, of in ieder geval veel minder.
Kunnen ze me iets maken wettelijk gezien?
 
  • #2

tiho

Klus expert
Vraag dat eens op klusidee, zonder de vraag over het wettelijke wel/niet. Dat vinden ze daar niet goed.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan