badkamerwand

  • #1

Peet27

New member
Ik wil een wandje van Ytong blokken vóór een douchenis maken.
35 cm breed en 2.40 mtr hoog. Het geheel wordt betegeld.

Volgens de Ytongregels moet ik op de vloer een kunstof profiel plaatsen waar de onderste rij blokken vrij in kan bewegen, de wandverbinding moet ik met veerankers maken. Dit alles om zetting op te vangen.

Omdat het wandje maar 35 cm is ben ik echter bang dat het omvalt als iemand er per ongeluk tegenaan valt.

1.
Kan ik de verbinding met de vloer lijmen of komt het dan toch los te staan door zetting.?

2.
De wandverbinding met veerankers moet je afpurren, verbindingsgaas erop en dan wil ik flexibele tegellijm gebruiken. Is dit voldoende om zetting op te vangen? Of kan ik de blokken beter vast verlijmen met de wand? Sommigen zeggen dat je gewoon hoekijzers of kozijnankers kunt gebruiken.
Het gaat tenslotte maar om een klein wandje.
 
  • #2

tiho

Klus expert
Klusidee.nl forum
 
  • #3

Peet27

New member
Op klusforum.nl kan ik geen antwoord vinden.

Inmiddels wel via de ytong handleiding het volgende ontdekt:

Niet dragende wanden van ytong moeten flexibel bevestigd worden aan plafond, wanden en vloer.

Dragende wanden van ytong moeten vastverlijmd worden aan de andere constructies.

Ik heb dus een niet-dragend wandje maar omdat het zo klein is toch maar vastverlijmen aan vloer en wand? Andrs zit er geen stevigheid in.
 
  • #4

tiho

Klus expert
http://www.klusidee.nl/Forum/

Ik bedoel deze, daar moet je echt wel wat vinden en anders stel je daar de vraag nog eens. Ff kopieren en plakken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan