Gasslang onder gaskookplaat boven oven

  • Onderwerp starter Thuisklusser
  • Startdatum
  • #1

Thuisklusser

New member
Vraagje. Ik heb een oven in mijn keuken ingebouwd met daarboven een gaskookplaat. De aansluiting op de kookplaat zit rechts. De gasaansluiting zit in keukenkastje links ervan. De gasslang loopt dus aan de achterzijde van de kookplaat van rechts naar links boven de oven naar het kastje. In een test met gas afgesloten bleek de (hete lucht) Bosch oven behoorlijk wat warmte naar boven uit te stralen. Het koppelstuk naar de gele slang werd verschrikkelijk heet. Nu heb ik meer ruimte gemaakt tussen oven en kookplaat door de oven iets lager te plaatsen en een plaat vermacell van 1 cm dikte tussen oven en kookplaat te plaatsen. Na een uur verwarmen op 270 graden is de vermacell plaat behoorlijk warm/heet geworden en ook het verchroomde koppelstuk wordt warm maar niet meer echt heet. De rest, gele slang voelt prima aan. Ik kan nergens iets vinden over de temperatuur die de gasaansluiting zonder gevaar kan hebben. Kan iemand daar iets over zeggen. De aansluitingen zijn correct uitgevoerd, dwz metaal op metaal met teflon tape en metalen gele slang zonder tefflon aangesloten vanwege de rubber/neopreen ring. De aansluiting is goed gecontroleerd op gaslekkage. Het gaat dus echt alleen om advies t.a.v. de gevaren bij oplopende temperatuur en de positionering van de verbinding. Waar is de kritische temperatuurgrens?
 
  • #3

Thuisklusser

New member
Ik waardeer de reactie maar het is geen direct antwoord op de vraag. De aansluiting is deugdelijk gemaakt. Ik heb daarbij een stalen buigbare (gele) slang gebruikt. In die zin is vervanging door iets anders niet noodzakelijk. De warmteontwikkeling door de oven zorgt er voor dat de er (ruim) boven gelegen slang (eigenlijk de metalen koppelstukken) behoorlijk warm/heet kunnen worden. Dat heb ik grotendeels op kunnen lossen door de oven en kookplaat te scheiden d.m.v. een Vermacell plaat. Omdat warmteontwikkeling niet helemaal weg te nemen is vraag ik mij af tot welke temperatuur de situatie veilig is. Benieuwd of iemand daar iets over kan zeggen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan