Tijdelijk verwijderen radiator woonkamer

  • #1

johan M

New member
Hallo,
Het is misschien goed om te vertellen dat ik nogal een leek ben op technisch gebied wat combi ketels en dergelijke betreft,dus ik zal ook bepaalde zaken moeten leren die voor de meeste misschien vanzelfsprekend zijn.

Het betreft hier een Intergas HRR 28 combie ketel.

Even uitleggen wat de bedoeling is:
I.v.m stuk werkzaamheden van de wanden,en dus ook achter een radiator in de woonkamer,wil ik deze ene radiator verwijderen (bij de andere hoeft het niet),...zodat de wand achter deze radiator vrij komt om te stuken.

Om geen domme inschattings fouten te maken,wil ik bij jullie even checken waar ik rekening mee moet houden,mede omdat deze radiator waarschijnlijk zo,n week er af zal moeten blijven,i.v.m droogtijden van de muur en andere werkzaamheden.

Ik had het volgende in gedachten:
Uiteraard eerst de ketel uitzetten en het systeem aftappen.
De radiator knop dicht draaien.
Dan de aansluitingen van de radiator losdraaien en afkoppelen, en de radiator verwijderen.
lekbak onder de retour leiding lijkt me ook geen overbodige luxe,en wellicht de leiding aftapen of een einddop of iets dergelijks op zetten?

Nu is mijn vraag of ik zonder problemen de ketel een hele week uit mag laten i.v.m de pomp van de ketel, ik begrijp uit de handleiding dat de pomp een veiligheids- systeem heeft die om de zoveel uur de pomp inschakeld zodat hij niet vast gaat zitten.
Dit gaat dus niet als de stekker er uit ligt.
Bijkomende nadeel is dan ook nog dat ik de hele week geen warm water kan tappen,maar daar redden we ons wel uit.
Kortom,heeft iemand suggesties en tips? dan graag.

Groet,Johan
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Cv-installatie kan rustig een weekje uit staan hoor daar leid de pomp niks onder!

Ik zou de leidingen van de radiator afdoppen en cv-installatie weer opvullen zodat je het warmwater weer kunt gebruiken!

Het is misschien slim om als einddop een schroefbus (dat is een sok met aan een kant binnendraad!) met een aftapper erin op de leiding te plaatsen zodat je als je de radiator weer gaat aansluiten met een tuinslang de leidingen weer kan laten leeglopen!


Verder is de werkwijze zoals je beschrijft voor het afkoppelen van de radiator de juiste.
 
  • #3

fazertoer

Klus expert
Cv-installatie kan rustig een weekje uit staan hoor daar leid de pomp niks onder!

Ik zou de leidingen van de radiator afdoppen en cv-installatie weer opvullen zodat je het warmwater weer kunt gebruiken!

Het is misschien slim om als einddop een schroefbus (dat is een sok met aan een kant binnendraad!) met een aftapper erin op de leiding te plaatsen zodat je als je de radiator weer gaat aansluiten met een tuinslang de leidingen weer kan laten leeglopen!


Verder is de werkwijze zoals je beschrijft voor het afkoppelen van de radiator de juiste.
 
  • #4

johan M

New member
Bedankt voor de reactie op mijn vragen en de tips die je geeft.
Het komt wel goed nu,denk ik.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 1
U 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan