Regendoorslag dakterras

  • #1

RickN

New member
De vorige eigenaar van mijn woning heeft op een bepaald moment een groot dakterras gemaakt op een aanbouw van de woning.

Om het dakterras te af te bakenen is de muur van de aanbouw een kleine meter verhoogd. Deze verhoging betreft een volsteense muur, de aanbouw is natuurlijk in spouw.

De dakbedekking is recent vernieuwd. Op het dakterras is net boven de rand van de dakbedekking een loodslab in het opgebouwde muurtje geplaatst, maar deze ligt maar een cm of 5 in de voeg.

Op de bovenkant van het muurtje is over de volle breedte een loodslab gelegd.

Bij veel regen, afhankelijk van de wind, hebben we (en de vorige eigenaar ook al lang) lekkage door het dak van de aanbouw.

Het dak is van een voor mij onbekende constructie. Het lijken "terracotta"-achtige bandjes tussen balken die ook van een roodachtig steen zijn gemaakt. Het water lekt tussen de kieren van deze constructie door op het onderliggende plafond. Het lek beter localiseren lukt niet.

Het meest voor de hand liggend lijkt me dat het muurtje van het dakterras bij regen veel water opneemt en dat dit water z'n weg naar binnen vind.

Ik twijfel nu een beetje wat te doen.

-- De loodslab zou vervangen kunnen worden en wat dieper gelegd, maar het muurtje heeft geen spouw en helemaal door de volsteense muur leggen lijkt niet realistisch.

-- Ik overweeg het muurtje aan de kant van het dakterras te betimmeren met hout. Dit zou best mooi kunnen zijn, voorkomt dat de muur aan de binnenkant nat wordt en staat nog wel goede ventilatie en dus droging van de muur toe. Aan de buiten kant is betimmeren geen goede optie omdat dan de hele aanbouw (met spouwmuren die geen problemen geven) ook betimmerd zou moeten worden.

-- Cementeren of stuccen met een waterdichte laag.

-- Verder zijn er nog allerlei mogelijkheden de muur te impregneren, maar ik ben hier een beetje huiverig voor gezien het vocht dat al in de muur en mogelijk de rest van de constructie zit door de jarenlange (kleine) lekkages.

Iemand suggesties, tips?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan