Hergebruik andermans materialen

  • #1

Vrouwetoren

New member
Regelmatig gebruik ik voor de grotere klussen in eigen huis hout dat door een ander is weggegooid.Naar mijn ervaring zijn bijvoorbeeld balken en planken die een ander uit zijn huis gesloopt heeft (en geen worm, schimmel of rot bevat) prima om te gebruiken. Sterker nog, met hergebruikte materialen heb ik alle rotte draagvloeren hier vervangen, wandconstructies gemaakt, tuinkamer gebouwd, en ga zo maar door. Mooie oude paneeldeuren, witjes en kraaldelen voor de finishing touch. Lang heb ik zonder werk gezeten, en heb op deze manier met minimale kosten veel gemaakt. En alles komt van dichtbij, prettig, want ik heb geen auto.

Het meeste komt uit kluscontainers die langs de weg staan. Als ik iemand aan het werk zie, dan vraag ik het altijd of ik wat mag meenemen, voor het bouwen of voor de stook. Negen van de tien keer geen probleem. Als er een bak staat met de spullen open en bloot, maar ik zie niet waar er gewerkt wordt, waag ik de gok soms, en neem ik iets mee als ik het van bovenaf zonder gerommel mee kan nemen. Toch kwam er laatst zo'n stadswachtpoppetje mij daarop aanspreken dat het meenemen van deze rommel pure diefstal is, en het een boete zou kunnen opleveren. Ook schijn je niets mee te mogen nemen van de straat als het huisvuilophaaldag is. Grappig, in een maatschappij waarin verantwoord materiaalgebruik door veel mensen gepropageerd wordt en we in moeilijke tijden elkaar best eens kunnen helpen, is dit zo lekker controversieel.

Goed, uiteraard begrijp ik dat het voor de aannemer ontzettend vervelend is als mensen in bakken gaan wroeten ern vervolgens in en naast de bak een chaos achterlaten. Gelukkig heb ik vaak goede reacties van aannemers. Omdat ik doorgaans spullen op een nette manier uit een bak weet te halen, de bak zo weer leger wordt, en ik het (als dank) dingen efficiënter terugstapel / sorteer zodat het voor hen weer tijd scheelt en ze er meer in kwijt kunnen. In een enkel geval hoefde de tweede container niet eens te komen. Maar wat zijn verder de do's en de dont's? Er zijn adressen waarvan ik weet dat ik spullen zo mag meenemen, ook al is de aannemer op dat moment niet ter plaatse. Wat moet je dan doen als Meneer de Veldwachter er weer iets van komt te zeggen? Wat vinden jullie hier van?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan