Vloerverwarming als bijverwarming in de badkamer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
hallo klussers,

Ik wil graag in mijn badkamer vloerverwarming als bij-verwarming aanleggen.
Kan ik de op de al bestaande buizen aansluiten of moet ik dit op de bestaande radiator aansluiten.
Op de bestaande radiator zit namelijk ook mijn vulpunt.
Terwijl er in de badkamer toch al buizen liggen. Maar ik weet niet of ik die mag onderbreken voor een extra aansluiting voor mijn vloerverwarming.

Graag oplossingen

Netty
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
ik heb een aanbouw gemaakt van ± 15 m²
en daar heb ik het volgende gedaan

de aanvoer van de verwarming sluit je gewoon normaal aan.
de AFVOER van de verwarming sluit je een
zogenaamde voorgegloeide koperen pijp aan(wel met een kunstof mantel eromheen)want hij moet kunnen werken.
deze pijp kun je dan gewoon door je badkamer heen leggen (niet knikken).
het einde van deze pijp komt dan weer op de pijp dat de afvoer is naar je ketel.
het klinkt misschien een beetje ingewikkeld maar het is makkelijker als je denkt.
(LET WEL) dit is rest warmte dus het duurt langer om warm te worden als normale vloerverwarming
(je hebt echter geen extra pomp nodig)

hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes

J.D.V.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Netty,

Als je de vloer wil betegelen houdt er dan rekening mee dat de watertemperatuur van het water dat door het systeem gaat niet boven de 40 graden celcius komt. Als dit namelijk wel het geval is bestaat de kans dat de tegels los komen te liggen. Bij een vloerverwarmingsinstallatie zit daarom ook altijd een systeem dat de temperatuur van het water regelt en bij een te hoge aanvoertemperatuur van het water de speciale pomp die het water door het vloersysteem pompt laat stoppen totdat de temperatuur weer onder de 40 graden komt. Advies: Het aanleggen van een vloerverwarmingssysteem is een echte "doehetzelf" klus maar laat je goed voorlichten door een vakman.
Ton.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Kijk ook eens naar electische vloerverwarming. Daarvoor zijn uitstekende matten van slechts enkele mm. dik die je onder de tegels legt. Aangezien je het gebruikt als bijverwarming en de oppervlakte vermoedelijk niet al te groot is, zal er niet of weinig verschil in energie verbruik zijn. Aanleg is eenvoudig.
Scheelt je ook redelijk in kosten vwb aansluit koppelstuk etc.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan