Stopcontacten en verlichting in de tuin maken

  • Onderwerp starter hc_petje
  • Startdatum
  • #1

hc_petje

New member
Hallo,

Ik wil stroom in de tuin aan gaan leggen. Hier onder heb ik getekend hoe het moet worden.
Op de plaats van LAS, zit nu alleen een enkel stopcontact. Hier wil ik een lasdoos plaatsen en vanuit hier alles aansluiten en de kabels naar binnen voor 2 schakelaars.

Mijn vraag:

Moet ik voor elke lijn een aparte kabel trekken? Dus 1 voor de stopcontacten, 1 voor de lampen en 1 voor de spotjes?
Of kan ik ook een kabel met meer aders gebruiken?
Klopt het dan dat er 1 de plus is. 1 de aarde. en de rest als min of schakeldraad?
Als ik voor elke lijn een aparte kabel trek krijg ik het zo gemaakt. maar dan word het te druk in de lasdozen!

De las doos zit trouwens onder de overkapping, dus komt eigenlijk geen regen op.

 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Afgeschermde kabel met Fase = +, Nul = - en aarde naar de lasdoos in de schuur en van daaruit verder koppelen!

Fase = bruin van kleur!
Nul = blauw van kleur!
Aarde = geel/groen van kleur!
Schakeldraad = zwart van kleur!

Schakelaars: 2x schakeldraad zwart van kleur + een bruine fase draad.

Naar de stopcontacten een 3-aderige kabel (of VD-draad ) met 1x fase, 1x nul en een aarde.

Alles naar de lasdoos toe brengen en daar oplassen.

LET OP!
Niet in de stopcontacten doorkoppelen en eventueel een extra lasdoos gebruiken b.v. type 3611 van HAF die zijn ideaal voor in een schuur!
 
  • #3

hc_petje

New member
De stopcontacten is me duidelijk.

Maar de lampen:

Vanuit de lasdoos. 1 buine naar de schakelaar toe. En dan 2 zwarten van de schakelaar naar de lampen.

Maar dan moet ik ook nog een kabel terug toch? de nul ( blauw )
kan deze gewoon op de nul in de lasdoos?

Moet ik dan een grondkabel met blauwe, zwarte en geel/groene? ( zijn die er in deze combinatie?)

Dus ik moet zowiezo 3 kabels leggen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan