Kan ik hier een stopcontact plaatsen? Help!

  • Onderwerp starter liandrah
  • Startdatum
  • #1

liandrah

New member
Hoi,

Stedin heeft een slimme meter in mijn meterkast geplaatst zonder stopcontact. Dit is wat zie in de meterkast (nog van de vorige bewoners). Kan ik hier een stopcontact plaatsen? Op youtube staan 3 draden.. bruin, groen geel en blauw.

Ik heb hier 2 rode een groene en een gele in een soort lus zitten. Weet iemand wat dit is?



Alvast bedankt.
 
  • #2

Ad van Elektramat

New member
Hallo liandrah,

Tegenwoordig wordt een stopcontact bedraad met geel/groen(aarde), bruin(fasedraad) en blauw(nuldraad) zoals u al aangeeft. In oudere woningen wordt rood als nuldraad gebruikt en dit is in jou geval ook zo gedaan. De rode draad wordt zowel als fase,- en nuldraad gebruikt maar in principe kan daar gewoon een stopcontact geplaatst worden.

Als de stroom vanuit een centraaldoos komt kunt u de fase en nuldraad op de buitenste polen van het nieuwe stopcontact aansluiten en de aardedraad op de middelste pool.

Met vriendelijke groet

Ad
 
  • #3

liandrah

New member
Hoi!

Bedankt voor je antwoord :D 1.5 jaar later maar dan heb ik ook wat! Goed te weten dat je hem daar wel kan plaatsen. Een mannetje van Eneco zei van niet :S

Ik heb nog steeds geen stopcontact, ben nog steeds aan het halen en trekken met stedin en eneco. Ik had gevraagd of zij deze konden plaatsen. Wat een ellende.

In ieder geval, nogmaals bedankt voor je antwoord.

Groeten,
Liandrah
 
  • #4

fazertoer

Klus expert
het lijken mij twee zwakstroomdraden, dus ik zal daar zeker geen stopcontact op aan sluiten!

lijkt mij meer een aansluitpunt voor een bel-intercom of zo iets?
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 0
Z 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan