Groepekast

  • #1

herrald

New member



Goedemiddag,
Me zwager heeft huis gekocht en daar zit zo'n groepen kast in.

Nu de vraag kan hier een groepen kast (1 fase) geplaatst worden?
Nu hadden ze het er over 2 fase aansluiten en in fase afdoppen. Mag dat wel?

Hoe zit het met de aarde moet die nog aangepast worden? Die aardedraad loopt nu die zwarte kast in met die schakelaar erop( gestel
Spanningsbeveiliging) Of kan de aardedraad gewoon aangesloten worden op de nieuwe groepenkast.

Het is de bedoeling 7 of 8 groepen en 2 aardlekschakelaars.



Met vriendleijk groet,

Herrald
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Het lijkt mij het beste dat je de energie maatschappij inschakelt, want als ik het zo zie dan heeft je zwager ook nog een oude meter?

Het lijkt mij dat de voeding vanuit die dikke kabel links binnenkomt?
En de drie automatische zekeringen (onveilig!) de drie fasen zijn die de groepen verdelen!
Kastje los ernaast is denk ik voor de wasmachine gebruikt en er zijn 3 huis groepen ?

Probeer eens één voor één de onderste zekeringen uit te drukken en meet dan waar de stroom eraf gaat, en schakel ,ook een de grote schakelaar uit en meet wat er dan gebeurt?

Als het zo is dat er 3-fasen het huis binnen komen zal de nieuwe groepenkast ook uit een 3-fase kast moeten bestaan!

Aarde wordt meestal vanuit de NUL, in de kast gepakt en zit in een nieuwe groepenkast al voor bedraad!

www.groepenkastcompleet.nl heeft meestal mooie aanbiedingen en leveren snel.

Succes.
 
  • #3

herrald

New member
Ik zal de kast eens open halen en daar foto's van maken kunt u dat ook zien en wellicht toe lichten.
 
  • #4

herrald

New member


 
  • #5

fazertoer

Klus expert
Sorry, maar mijn eerste indruk is dat het een rommeltje in de kast is waar het e.e.a. mee aan gerommeld is!


Maar als ik het zo kan zien komt er 3-fase binnen en wordt deze na de schakelaar naar 1-fase afgesplitst en door gelust naar de andere zekeringen .

Ik zie ook dat er een kabel vanaf de hoofdzekeringen zit aangesloten ,wat absoluut niet mag! (dure rekening mocht 1 v/d zekeringen eruit gaan!).

Het lijkt mij ook dat er in het bovenste kastje 1x een 16A en 2x een 10A passchroef in gedraaid zit?
Kan niet duidelijk zien wat de hoofdzekeringen voor waarde hebben maar ik denk 20 of 25A?

Aarde is in de kast aanwezig wat je kunt zien aan de gele en grijze draad aan de linkerzijde die met het blanke schroefblokje is door gekoppeld.

Mijn advies is:
Laat door het energie bedrijf een nieuwe meter incl. 3-fase voedingskast monteren.
Laat daar door een erkend bedrijf een 3-fase groepenkast met 8 (of meer naar behoefte) plaatsen zodat je het e.e.a. veilig kan splitsen en altijd uitbreidingsruimte over houdt voor de toekomst.

Bovenstaande kost waarschijnlijk wat maar dan is het wel veilig en krijg je bij calamiteiten geen problemen met het energie bedrijf en de verzekering!

Succes.
 
  • #6

herrald

New member
Bedanklt voor uw reactie.
Alles na de meter wordt vervangen door een 3 fase kast. met 8 groepen.
kookgroep. hoofdschakelaar en 3 aardlekschakelaars.

Onder de meter zit ook nog een kastje waar ook een zegel aan zit.
 
  • #7

fazertoer

Klus expert
Onder de meter zit ook nog een kastje waar ook een zegel aan zit.


Misschien is dat de voeding naar de buren!
Was vroeger heel gewoon om de voeding op een adres binnen te laten komen en die dan te splitsen.
 
  • #8

herrald

New member
 
  • #9

herrald

New member
 
  • #10

fazertoer

Klus expert
Ben helaas ( ±8 jaar) te lang uit de elektrotechniek met het aansluiten/verbouwen van huis aansluitingen dat ik dit kastje nog nooit gezien hebt!

Het kastje lijkt wel een soort "fasebewaker" of iets dergelijks!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan