Kachel Pijp isoleren

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een hout-kachel nu wil ik de schoorsteen-pijp is 150mm 2mm dikke ijzer buis gaan bekleden met een koof wat ik van gipsplaat wil maken.
nu wil ik de pijp isoleren zodat de koof niet zo heet word , waarmee kan ik dit het beste doen hij was vroeger met steenwol geisoleerd is dit hiervoor goed geschikt of kan ik beter iets anders pakken.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Zowel steenwol als glaswol zijn niet brandbaar. Het parier dat aan 1 van bijde zeiden zit wel, houdt dit dan ook aan de buitenkant.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Kan ik die folie of papier en dan niet beter gewoon aftrekken?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik heb mijn houtkachel met net zo'n pijp op mijn rookkanaal aangesloten. Die pijp isoleren met steenwol lijkt mij niet zo'n goed idee. Heb je enig idee hoe heet die pijp gaat worden? Volgens mij gaat als je de pijp gaat inbouwen met wol eromheen de temperatuur veels te hoog oplopen in je koof.Vrijhouden zou ik aanraden en spleten en kieren opvullen met hittebestendige pasta.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Papoer kan je eraf halen, maar wordt het lastiger hanteerbaar.

max1966:

De steenwol isoleerd, oftewel houdt de warmte in de pijp i.p.v. van in de koof. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de koof niet warm word. Alleen veel minder snel dan als er geen idsolatie om de pijp zit.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
het is een goed idee om de pijp te isoleren, maar je kan beter de koof aan de buiten en binnenkant bekleden met gipsplaten en daartussen isolatie aanbrengen.
succes
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ja dat is nu het probleem door de koof loopt ook nog de Aluminium buis van de c.v en geiser.
Dus daarom wil ik de houtkachel pijp isoleren.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Raymond en Marjolein,

Ik zou in dit geval de pijp vervangen door een dubbelwandige pijp. Daarmee haal je het grootste deel van de warmte afgifte weg en het is absoluut brandveilig. Let wel goed op bij de aansluitingen: geen brandbare materialen in direct contact met de rookgasafvoer.

Alternatief is niet isoleren maar de koof ventileren: onderin en boven in 'gat'. Kun je nog een beetje profiteren van de warmte afgifte van de pijp: je koof gaat dan functioneren als convectie kachel.

Houdt wel voldoende afstand tussen eventuele brandbare materialen en de pijp / kachel.

Succes
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
De hele koof wordt gemaakt van staal frame en fermacel platen dus afstand van brandbare materialen heb ik geen probleem mee.

Ik denk dat ik de pijp gewoon maar isoleer met steen/glaswol en dan de koof dicht maak en dan kijk ik wel eens hoe warm hij wordt.

Denk wel dat ik tussen de kachelpijp en aluminium cv pijp ook een fermacel plaatje zet in de koof wordt de cv pijp niet zo heet
 
  • #10

jimmy en anneleen

New member
Hallo,

Ik las jullie verhaal over de isolatie? wij zitten nu met soortgelijk probleem, is die glaswol of steenwol de juiste keuze geweest om de kachelpijp te isoleren?

Alvast bedankt voor je informatie!
 
  • #11

Stef_S

New member
Ja ik ben hier ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar.. hoop dat er alsnog even iemand reageert met wat ervaring hiermee...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan