Hoe deze kabel aan te sluiten?

  • #1

Klusser2016

New member
Ik had van de vorige bewoner begrepen dat er op mijn kamer een kabel boven het systeemplafond zou zijn voor een plafondlamp. Nu leek het mij leuk om er een aan te sluiten totdat ik dit zag:

Vier hele dunne draadjes i.p.v. 2 á 3 stevige draden die ik gewend ben. Nu heb ik even rondgezocht maar ik kan de kabels gewoon niet plaatsen. Er is sprake van een:

- gele kabel
- rode kabel
- zwarte kabel
- blauwe kabel

Nu er iets uit de rode en blauwe kabel steekt, vermoed ik dat die twee gebruikt moet worden. Maar wat zijn de andere kabels dan? De gele is een aardkabel gok ik? Kan iemand dit allemaal bevestigen? En waarom zijn deze kabels zo verschrikkelijk dun?

En wat betreft de kabel van mijn lamp: die zijn bruin en blauw. Kan ik rood aansluiten op bruin en blauw of blauw?
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
De kabel op de foto lijkt me eerder een "signaalkabel" die men voor een 12 of 24V sturing gebruikt!

Kijk eens of er op de kabel iets staat b.v. 4 x 1,5 mm2 want dan zou je hem kunnen gebruiken voor het aansluiten van een lamp ,kijk ook eens of er ergens geen trafo tussen zit want dat kan verklaren waarom er een "soepele" kabel zit.

Normaal is een + draad (bruin) 2,5mm2.
Een min draad (blauw) 2,5mm2.
En de schakeldraad (zwart) 1,5mm2.

Tip: Mocht je toch de aanwezige kabel gebruiken, vertin de aders of zet "adereindhulsje`s " aan de uit einden zodat er geen loshangende draadjes zitten die voor sluiting kunnen zorgen!

Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan