12v Led tuin verlichting storing

  • #1

Dirk1981

New member
Ik heb bij de Karwei een 9 tal Philips 12v Led buitenlampen gekocht met een interne omvormer vanaf 220v.

Deze heb ik parallel via een 3tal lasdozen op 1 tijdschakelaar gezet.

Dit heeft een tijdje goed gewerkt; maar de laatste weken heb ik een vreemd probleem.

Als ik de stroom eraf haal met de tijdschakelaar dan blijven de lampen zachter doorbranden (zachter dan op de "aan" stand).

Als ik de stekker er volledig uittrek dan houdt dit op. Hij doet dit overigens ook zonder de tijdschakelaar als ik de lampen rechtstreeks aan de 220v zet en vervolgens met de 1 polige schakelaar uitschakel (die ik ertussen gebouwd heb) blijven de lampen zachter doorbranden.

Het enige wat ik kan bedenken (ben tenslotte leek) is dat omdat al deze lampen hun eigen omvormer hebben van 220v naar 12v gelijkspanning en niet beide fases stroom worden onderbroken, alleen bruin of blauw. Door de grote hoeveelheid omvormers in het systeem en halve pulsen vanaf bruin of blauw die doorloopt de lichten blijven branden.

De lampen hebben geen rand-aarde, gewoon 2 polig blauw+bruine aansluiting.

Klopt dit of is er iets anders mis en hoe los ik dit op?
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Je hebt ergens een "lekstroom" in het circuit.

Zou er een goede elektronische tijdschakelaar tussen zetten die je kunt programmeren en niet zo`n ding met van die ruitertjes en een draairing daar zitten wel vaker storingen in!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan