Rookmelder een ventilator laten activeren

  • #1

Roan123

New member
Ik woon in een studentenhuis waar in de woonkamer gerookt word. Ik heb al een idee uitgewerkt om ventilatoren te monteren om de rooklucht af te voeren en ook de zuurstofaanvoer goed genoeg te maken met roosters. Alleen wil ik naast een schakelaar dit ook automatiseren. Als het even kan wil ik van een rookmelder gebruik maken om - wanneer deze rook detecteert - te zorgen dat er geen hels lawaai uit komt, maar dat de ventilator aanslaat.

Ik begreep dat ik dan een relais nodig heb om van de 9V batterij van de rookmelder een 230V stroomkring naar de ventilator dicht te zetten, maar is dit alles :?:

Is het niet veel lastiger dan ik denk? Ik heb namelijk wel relaismodules gezien voor rookmelders die 30-45eu kosten, dus volgens mij zit ik er op een of andere manier naast.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, en alvast bedankt!
Roan :)
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
je zou een detectie systeem uit een parkeergarage op de kom moeten tikken, die reageert op een te hoog CO of ander ingestelde waardes waarna bij een te hoog gehalte de ventilatoren gaan draaien en de verontreinigde stoffen afgezogen worden.

Waar je dat kan halen .zou ik even niet weten?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan