Fasedraad splitsen van schakelaar naar stopcontact?

  • #1

Kabe

New member
Hallo,

Wij wonen in een nieuwbouwwoning uit 2008 als tweede bewoners. In de slaapkamer van mijn dochter zit een stopcontact dat het niet doet en het in de tijd dat wij hier wonen ook nooit gedaan heeft. Of hij bij de vorige bewoners wel werkte, weet ik niet, maar ik besloot vandaag eens te kijken of ik hem kon repareren, nu we in die kamer toch bezig zijn met behangen en dergelijke. Alle draden leken goed aangesloten, maar de spanningsmeter gaf zowel in het stopcontact als op de drie draden geen spanning aan. Een meter boven het stopcontact zit een schakelaar voor de plafondlamp. Deze werkt wel. Ik heb hem opengemaakt en zag dat deze is aangesloten met een fasedraad en een schakeldraad (bruin en zwart). Daarachter zag ik twee blauwe nuldraden die op elkaar zijn aangesloten, waarvan één van boven komt en de ander naar onder loopt, naar het stopcontact. In een ander verbindingsstuk zitten twee aardedraden (groen-geel), ook weer één van boven en de ander naar beneden. Dan komt het gekke aan dit verhaal: er zit in datzelfde verbindingsstuk maar één fasedraad (bruin), die loopt naar beneden, maar er is dus geen aanvoer. Geen wonder dus dat het stopcontact het niet doet. Nu is mijn vraag: kan ik de fasedraad die in de schakelaar steekt daar uit halen, deze in een lasklem steken en daar ook de fasedraad in steken die naar het stopcontact leidt, plus nog een nieuwe fasedraad die dan weer de schakelaar van stroom voorziet? Ik ben op dit gebied een absolute leek en weet dus niet of zo'n splitsing kan, mag en veilig is en of je niet aan spanning verliest door de aanvoer te splitsen?

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Ten eerste: kleuren wisselen is zeer gevaarlijk!

Zou eerst eens zoeken waar die bruine draad die nu bij de geel/groene (aarde) draad gekoppeld zit heen gaat?

Daarna met een spanningszoeker of duspel goed meten waar de fase vandaan komt en of de blauwe echt de nul (-) is?

randaarde stopcontact sluit je aan met een bruine fase = + draad.
Blauwe Nul = - draad en een Geel/groene = aarde draad.

Schakelaar sluit je aan op het P-contact (of rode contact) met een fase draad en de schakeldraad naar de lamp = een zwarte draad.
Min draad haal je vanuit de lasdoos boven de lamp!

Denk dat in jouw geval zowel de fase, nul en aarde draad uit de lasdoos boven de lamp vandaan komen en je een blauwe (nul) draad naar je stopcontact zal moeten trekken en de bruine draad (+) zal moeten doorkoppelen d.m.v. een lasblokje zoals je zelf al aangaf.

Succes.
 
  • #3

Kabe

New member
Hallo,

Allereerst bedankt voor je reactie!
Kleuren wisselen ben ik zeker niet van plan en ik heb de indruk dat het ook niet gebeurd is hier. Het is een nieuwbouwhuis en ik heb de spanning gecontroleerd: op de nul- en aardedraden staat geen spanning. Op de ene fasedraad staat wel spanning, die gaat nu naar de schakelaar. Op de andere fasedraad staat geen spanning.

Ik denk dat ik de situatie niet helemaal goed omschreven heb.
De schakelaar is volgens mij goed aangesloten en deze werkt nu ook goed.

Onder de schakelaar zit een stopcontact. Achter de schakelaar zie ik de nuldraden lopen die naar het stopcontact gaan. Vooraan (onder op de foto) lopen de aardedraden. Naast deze aardedraad zit in hetzelfde grijze dingetje (geen idee hoe dit heet) ook de fasedraad. Ze staan echter niet in contact. Deze fasedraad staat dus niet onder spanning. Hij loopt naar het stopcontact, maar levert dus geen stroom aan want hij is niet verbonden met een fasedraad waar wel spanning op staat. Vandaar mijn vraag: mag ik de fasedraad die de schakelaar ingaat (boven op de foto) en waar wel spanning op staat losmaken en splitsen, zodat één fasedraad dan weer terug naar de schakelaar kan en één fasedraad op de loze fasedraad naar het stopcontact kan worden aangesloten? Of wordt de belasting op de draad dan te groot of de spanning te laag (dit is dus het punt: hier heb ik helemaal geen verstand van).

Ik hoop dat ik de situatie zo duidelijker heb geschetst en dat je me meer kunt vertellen. Alvast bedankt!

Groet.
 
  • #4

fazertoer

Klus expert
Fase draad kun je gewoon splitsen om spanning naar je stopcontact te krijgen.

Grijze dingetje heet gewoon "lasblokje" en die zijn er zelfs in uitvoeringen om 8 draden door te koppelen, dus die mag je zonder probleem doorkoppelen.

Wel de stroom van de groep afhalen en de draden met de juiste lengte afstrippen (staat aan de zijkant op het lasblokje), en niet het lasblokje indraaien maar insteken!
Overigens,draden uit het lasblokje halen doe je wel met een draaiende en trekkende beweging!

Succes.
J.W.
 
  • #5

Kabe

New member
Dankjewel, heel helder. Lasblokje mag ik niet opnieuw gebruiken daarna he? En beter per soort draad een nieuw blokje, lijkt me?
 
  • #6

fazertoer

Klus expert
yep.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan