zolder isoleren

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

Ik wil mijn zolder gaan isoleren. Zoals ik overal gelezen heb is het belangrijk om te controlleren of er onder tussen het dakbeschot een dampremmende laag is aangebracht. Dit i.v.m. vochtproblemen na isoleren. Nu heb ik 2 vragen:
Zit zo'n dampremmende laag direct onder de dakpannen. (dus tussen de dakpannen en houten platen waar de dakpannen op rusten).

Hoe kan ik makkelijk controlleren of er een dampremmende laag zit? Kan ik gewoon vanuit het zolderraam een dakpan optillen en eronder kijken?

Alvast bedankt,
Dennis
 
  • #2

Ralf

Administrator
Forumleiding
Ja, zit altijd onder de pannen als het aanwezig is, of in de vorm van een folie of als bitumen
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
ok, dat begrijp ik. Maar hoe kom ik hierachter. Ik kan toch niet zomaar 1 dakpan optillen?

Groeten
Dennis
ps: het is een huis uit '75. Gebruikte men toen vaak bitumen of folie?
 
  • #4

Ralf

Administrator
Forumleiding
Bijna alle typen dakpannen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog worden geschoven. Pan of de 2 pannen er boven iets optillen, dan kun je de pan zo omhoog schuiven onder de pannen er boven.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dennis,
Kijk is op klussenenwonen
Onder klustips,krijg je antwoord van een naamgenoot.
Odilia
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #6

Ralf

Administrator
Forumleiding
Hoofdregel is: wanneer er óp je dakbeschot (dus buiten, onder de panlatten) een laag zit die GEEN waterdamp doorlaat, zorg er dan te allen tijde voor dat er GEEN vocht van binnenuit door je isolatie kan komen want dit condenseert direct op de 'koude' kant, dus op de buitenkant van het (bijv.)glaswol en tussen je dakbeschot. Vervolgens kan het vocht nergens meer heen (terug naar binnen gaat het niet, maar naar buiten wordt het door dat folie tegengehouden), dus het zal in et hout van je dakbeschot blijven, waardoor het hout zal gaan rotten. Dat kan best even duren, maar het gebeurt op den duur zeker.

Wat te doen:
1) Als het je lukt, scheur dan een stuk(je) van die folie af en laat het even zien in een bouwmaterialenhandel (niet de eerste de beste Praxis of Gamma, want de vakkennis is daar vaak bedroevend slecht). Ik ken de folie die jij omschrijft niet, misschien iemand anders hier?

2) Ventilatie of niet: je mag ZEKER NOOIT direct tegen het dakbeschot isoleren. Laat altijd een luchtlaag van minstens 10 mm open, tussen isolatie en dakbeschot.

3) Je idee om het dakbeschot te doorboren lijkt me prima.
Weet iemand iets te melden over hoeveel gaatjes per m2 en de diameter van die gaatjes? Pas in elk geval op dat je niet door je panlatten heen boort... Een of twee keer zal niet zo'n probleem zijn maar als een panlat loskomt, wordt het best een puinhoop in je tuin :)

4) Die alu-laag op je isolatierol moet aan de BINNENKANT en kan inderdaad als dampscherm/dampremmende laag fungeren. Bijkomend voordeel van de alu-laag is dat hij (infrarode) warmtestraling reflecteert. Vandaar ook dat hij aan de 'warme' kant moet. Let op: de banen isolatie moet je wel met elkaar verbinden, door aluminiumtape op de naden te plakken. Uit het bovenstaande blijkt dat het belangrijk is dat het dampscherm optimaal afgedicht.

Succes!
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hallo Vinc,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb nog ff wat vraagjes.

Wanneer ik een goed gesloten dampscherm maak, maakt het dan wat uit welke folie erop ligt?

Klopt het dat er kleine (zichtbare) gaatjes in de folie moeten zitten wanneer hij dampopen is?

KAn ik én de alulaag goed dichtplakken en daarover nog een dampscherm maken?

Alvast bedankt
Groeten
Dennis
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Het is van belang een dampremmende laag te hebben tussen woonruimte en isolatie.
Als er vocht (water van buitenaf kan ook)tussen isolatie en dakbeschot komt,zal het dakbeschot -zeker als dit spaanplaat is- op den duur gaan stinken en rotten.
Als er geen zichtbare gaatjes in de folie of dakbeschot zitten,zou ik ze wel maken.
Een extra dampremmende laag is overbodig.

Zelf heb ik pas een huis gekocht waarvan de zolder met steenwol is geïsoleerd.Aan de binnenzijde van de steenwol zonder dampremmende laag is het zaakje afgetimmerd met decorpanelen.
Op zich ziet het er netjes uit.
Maar ondanks het feit dat er tussen steenwol en dakbeschot(spaanplaat!)een ruimte zit van meer dan een cm. ziet de spaanplaat er niet "fris" uit.
Aanleiding van de zoektocht was een muf luchtje,wat je wel eens ruikt in een slecht geventileerde tent of caravan.

Bastiaan heeft nog wat te hobbiën!
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Spaanplaat is daarnaast ook niet het meest idiale materiaal voor dakbeschot.
 
  • #10

Leonard36

New member
Om de hier bovenstaande tips nog eenvoudiger te maken zou ik je adviseren om de isolatieplaten van Fastfixx te gebruiken. Ik heb laatst mijn eigen zolder in 3 uur volledig waterdicht en brandwerend geïsoleerd. Dan hoef je niet zo ingewikkeld te doen met dampdoorlatend folie, want alles wat nodig is zit al in de kant en klare isolatieplaten verwerkt. Kijk maar op hun site om te zien hoe het werkt.

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
S 1
A 1
A 5
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan