Dimmer doet het telkens een paar dagen/weken, dan niet meer

  • #1

Edo

New member
Goeiedag allen,

ik heb een (geschikte) dimmer waar ik eerst één, later 5 halogeenlampen op heb aangesloten. Ik heb nu al 5 keer meegemaakt dat ik hem aansluit en dat de dimmer het prima doet, maar na een paar dagen of weken wil ik hem aandoen en gebeurt er niets.

De zekering is telkens okee.

Ik heb het met twee verschillende dimmers geprobeerd, zelfde resultaat.

Op een gegeven moment heb ik gedacht dat misschien de draden verkeerd zaten aangesloten. Ik heb op de aansluiting van de schakeldraad daarom ook al eens de nuldraad gezet: zelfde resultaat, hij doet het een tijd, daarna niet meer.

Bij de laatste keer gaf de spanningszoeker aan dat er stroom stond op de schakeldraad (en niet een beetje), zowel wanneer de dimmer uit als aan zou moeten staan.

Als ik de draden rechtstreeks verbindt, gaat het licht gewoon aan.

Wat is er hier aan de hand? Lekt er ergens stroom? Moet ik de dimmer aarden?

Dank voor jullie hulp.
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Zit er niet een andere schakelaar waarmee je aan de andere kant van de ruimte ook het licht kan uitschakelen?
Of zit er ergens een weg gestukadoorde lasdoos waar de draden soms contact maken?

Wissel/hotel schakeling, waardoor er steeds een stroomkring wordt onderbroken of onder spanning komt te staan.
 
  • #3

Edo

New member
Ja, verrek zo simpel was het. Hehe.

We zitten in een nieuw huis en aan sommige schakelaars zit nog geen lamp. De schakelaar bij de buitendeur waarvan ik dacht dat die voor de (onaangesloten) buitenlamp was, blijkt de tweede schakelaar te zijn voor deze lamp.
 
  • #4

fazertoer

Klus expert
:D
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 2
D 0
C 5
A 5
I 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan