Schimmel tuinhuis

  • #1

roy222

New member
Beste,

ik heb onlangs een houten tuinhuis geplaatst. Na een paar weken is er in het tuinhuis aan de binnenkant van de dakplaten schimmel ontstaand. Zie afbeelding.

De schimmel is nu, na ongeveer 3 maanden, ook langzaam zichtbaar op het gedeelte onder het afdak.

Ik weet dat schimmel ontstaat doordat er vocht optreedt op het oppervlak. Zelf denk ik dat het dak aan de binnen kant kouder is dan buiten waardoor condens ontstaat op de platen en dit zorgt voor de schimmel. Maar de ramen en deur van het tuinhok zijn sinds de bouw niet dicht geweest en omdat nu ook schimmel optreedt aan de platen on het afdak snap ik het niet meer.

Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Het dak is als volgt opgebouwd:
- houten balk laag.
- houten Constructieplaat Elliotis Pine 2440x1220x9mm
- Dakshingles


 
  • #2

Nijptang64

New member
Tja vervelend. Ik ben hierom zelf niet zo´n fan van underlayment of osb-platen. Voor binnen in een huis is het een ander verhaal Je zou het in dit geval om esthetische redenen kunnen aftimmeren met grenen- of vurenhouten latjes. Houd een tikkie speling aan tussen de latjes, sowieso m.b.t de werking van het hout, en
dan is er gelijk nog wat ventilatie. Wat je ook anders doet, mijn ervaring uit het verleden is dat de schimmel hardnekkig is en altijd vroeg of laat weer terugkomt. En zodoende is de schimmel uit het zicht, en evengoed blijft het underlayment jaren en jaren sterk genoeg. Succes ermee!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
A 2
A 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan