lek in zinkendak

  • #1

JO

New member
ik heb een probleem met mijn zinkendak met staande naad van VM zink ! er komen nagels door ,dit zijn de nagels van de klangen waarmee het zink is bevestigd! kan iemand mij daar een goede oplossing voor geven?l
 
  • #2

koen

New member
heb ook een gelijkaardig probleem. Wanneer werd je dak geplaatst? Uit welk materiaal zijn de nagels van de klangen gemaakt?
 
  • #3

JO

New member
Hoi,
Mijn dak is gelegd in 1996 de nagels zijn van zink en het is na een vijftal jaar begonnen met een nagel maar nu lijkt er geen einde aan te komen! volgens vm zink is het een fout van de firma die dit gelegd heeft maar die beweerd het omgekeerde! Volgens vm zink zijn er maar een paar andere gevallen bekend dus ligt het niet aan hun. Wanneer is jouw dak gelegd? En steken er al veel nagels door? En hoe los jij het op? En wat is volgens u het probleem?
 
  • #4

koen

New member
bij mij ook in 1996 geplaatst.
Heb pas nu het probleem vastgesteld. Vaklui moeten nog langs komen.
Maar ik vond iets over zinken nagels: de nagels voor de klangen moeten van roestvrij staal zijn en niet van zink, omdat je dan precies lek aan die nagels kan krijgen.
Ik vermoed bij mij hetzelfde probleem, maar heb hierover dus nog geen feiten. Ik vrees dat het hele dak er bij mij zal moeten afgehaald worden, als mijn vermoeden juist is.
Het lijkt dus om een fout bij de plaatsing te gaan.
 
  • #5

JO

New member
Ik heb verschillende keren met de mensen van vm zink gesproken en gemaild volgens hun worden de zinken nagels nog steeds gebruikt ! en ligt daar het probleem niet , ik heb ook al veel andere mensen gesproken en die zeggen dat een zinken nagel niets heeft te zeggen en dat het beter gevezen was of of met andere nagels. En de firma die het gelegd heeft bij jouw wat zeggen die ? Heb je veel nagels er door zitten? Heb jij ook een gebogen dak? Woon je in Belgie?
 
  • #6

koen

New member
vandaag is vakman gekomen voor mijn gebogen zinken dak (Turnhout). Op 1 plaats is er een scheur in de zink thv een onderliggende klang. Dit zou bij een andere daklegger ook al voorgekomen zijn. Oorzaak: de klangen van roestvrij staal zouden een oneffen oppervlak gehad hebben ("bramen") die de zink kapot schuren omdat de zink beweegt tgo de klang door uitzetting/inkrimping bij temp.verandering. Voor de andere lekken denkt de vakman aan waterinsijpeling langs de naden, die enkel (en niet dubbel, zoals het hoort) geplooid waren. Hij zag op andere plaatsen namelijk geen scheuren in de zink.
Ik vrees dat dit niet de juiste verklaring is en denk dat ook de andere lekken in mijn dak een gevolg zijn van doorschuren van de zink door ruwe klangen. Er komt ook nog een technicus van Umicore (leverancier zink en klangen) kijken. Als blijkt dat ruwe klangen de oorzaak zijn, moet het hele dak vernieuwd worden (11 jaar na bouwen en dus na de 10-jarige aansprakelijkheidsperiode). Dat zal een hoop juridisch getouwtrek geven.
De nagels van de klangen zijn bij mij van RVS en verzinkt, wat -bij mij- dus de oorzaak niet zou kunnen zijn.
 
  • #7

JO

New member
de technicus van Umicore zal komen kijken maar dat is al wat ze doen ze gaan ook het dak niet open leggen en ze gaan de schuld waarschijnlijk bij de daklegger leggen.en inderdaad de 10 jaar aansprakelijkheid is voorbij dus dat ziet er ook niet al best uit! ben je zeker dat het geen nagels zijn die er door komen? wel toevallig dat er twee daken in de kempen gelegd in 1996 problemen hebben!
 
  • #8

tussendestruiken

New member
Wil proberen een mogelijke oorzaak aan te geven.
Indien de nagels niet geheel van zink maar verzikt zijn ,(dwz stalen kern met zink laagje)zullen deze bij het inslaan op enige plaatsen zeker zink verliezen(beschadigen)
Hierdoor krijg je dat de kern van de nagel(staal) blood gesteld wordt aan
zuurstof dus na enige tijd zal gaan roesten. Door het chroom/nikkel gehalte van RVSt nagel voorkom je volgen mij dit probleem. In de samenstelling van het rvst zitten echter ook nog weer verschillen, nl 314 en het 316 waarvan de 316 een nog betere bescherming geeft, en ook veel in de scheepsbouw verwerkt wordt.Ik weet echter niet zeker of nagel van een dergelijke kwaliteit te koop zijn. Succes.
 
  • #9

swiss01

New member
Heb momenteel hetzelfde voor met een gebogen zinken dak geplaatst in 1999 (oplevering 2000) . Verleden jaar ongeveer 6 nagels door de zink, dit jaar weer 6 en dit zal waarschijnlijk zo blijven doorgaan ..
De dakwerker is komen kijken en zegt dat het probleem veroorzaakt is door de schrijnwerker die een pistool gebruikt om de nagels in het hout te schieten . Hij heeft ondertussen verschillende huizen met een zinken dak waar hetzelfde probleem zich voordoet (België)
Ga waarschijnlijk juridische stappen ondernemen tegen architect, dakwerker en schrijnwerker .
 
  • #10

Rudieke

New member
Heb momenteel dezefde problemen met mijn zinken dan na 11 jaar, hoe is bij jullie het probleem opgelost, nieuw dak, zelf betalen, kan iemand mij adviseren, fabrikant komt morgen
 
  • #11

swiss01

New member
om de 2 jaar komt de dakwerker de nagels (+- 12 per 2 jaar) die er doorheen steken met een speciaal mengsel dichtmaken . Dit is de goedkoopste oplossing tot zover (is ongeveer 1 uur werk voor hem)
 
  • #12

Rudieke

New member
Bedankt voor je reactie, ben benieuwd wat de heren morgen gaan bedenken.
 
  • #13

Tine

New member
Wij hebben momenteel ook een probleem met nagels die door ons zinken dak komen... Is bij iemand van jullie uiteindelijk de oorzaak kunnen achterhaald worden ?
 
  • #14

swiss01

New member
Sommige nagels die door de schrijnwerken met een pistool (ipv met de hand) in het hout geschoten worden komen er na verloop van tijd terug uit .
 
  • #15

Tine

New member
Dank je voor je reactie. Weet je welk soort nagels bij jou gebruikt werden ? Vertoonden deze roest ? Heb je uiteindelijk juridische acties ondernomen en heeft dit resultaat gehad ? Heb je nadien je dak vervangen en heeft dit het probleem opgelost ?
 
  • #16

swiss01

New member
Geen stappen ondernomen, probleem gedurende enkele jaren, daarna bijna geen nagel meer door zink . Ik controleer wel jaarlijks dak .
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 1
R 0
G 3
S 0
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan