Ophogen bestaande keuken: van ca. 81cm --> ca. 95cm

  • #1

Nelus

New member
Beste,

Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht. Ik zit met het volgende dilemma: in de woning zit een keurig ingebouwde keuken, 10 jaar geleden gezet, alles erop en eraan. Hoewel het niet helemaal onze smaak is, vinden we het zonde om hem er uit slopen. Nu is er echter één grote ‘maar’ en dat is dat de keuken in z’n geheel afgestemd is op de kleine medemens (dit vermoeden wordt bevestigd door het feit dat de wc potten enorm laag hangen): keukenblad staat op 81cm en keukenkastjes hangen ook in verhouding erg laag. Tussen het blad en bovenkastjes zit nu een soort spiegelend glas. Helaas is het ook nog eens zo dat de bovenkant van de meest rechtse kast (die waar de koelkast in zit) precies bijna sluitend onder een raamkozijn valt van een bovenraam in de keuken. Nu zijn wij behoorlijk lang en ook nog eens rugpatiënt, dus werken aan een laag blad gaat snel tot klachten leiden. Heeft iemand ervaring met het in z’n geheel verhogen van een keuken? Zijn daar hoge kosten aan verbonden? Typische struikelpunten waar je tegenaan loopt? Voeren keukenboeren dit soort werkzaamheden uit? (kan me voorstellen dat ze veel liever een nieuwe keuken slijten) Als niet, bij wie dan aankloppen? (aannemer? klussenbedrijf?) Het mag duidelijk zijn dat het door de hypotheekverstrekker behoorlijk aantrekkelijk wordt gemaakt om even wat “bij te lenen” voor een nieuwe keuken, geheel naar onze smaak en op onze hoogte......als de verbouwoperatie in de duizenden euri gaat lopen, dan mag het duidelijk zijn dat een nieuwe keuken steeds aantrekkelijker wordt. Alvast bedankt voor een reactie.
 
  • #2

Kees

New member
Ik heb mijn keuken geheel vernieuwd, en ergens anders alleen een nieuw aanrechtblad aangebracht. Geen ervaring met verhogen van de keuken dus, maar wel redelijk inzicht.

Mijn advies: begin er niet aan (dat verhogen dus). Wordt m.i. een mislukking. Je weet nl niet wat je allemaal gaat tegenkomen.

Het zou bijv. denkbaar zijn alles te verhoden met bijv een balkconstructie onder de kastjes, maar...
- Het aanrechtblad moet eruit, zit vaak aan de muur vastgekit, of met een strip achter tegels (of in dit geval de spiegelplaat) (bij het aanrechtblad dat ik verving moesten uiteindelijk alle tegels eraf, anders ging het oude blad er niet uit).
- De kastjes moeten allemaal los, en of dat heel kan gebeuren is de vraag. Vaak ontstaat er bij het demonteren toch schade. En vaak blijken ze in slechtere staat dan je eerst dacht.
- Er moeten misschien leidingen anders gelegd worden. Indien de oorspronkelijke aansluitingen achter de plint liggen. Want die verdwijnen dan achter de balkconstructie. Zou je een nieuwe keuken nemen, dan is die gewoon in z'n geheel hoger.
- Je krijgt een onnatuurlijk grote onderplint, echt geen gezicht.
- Je zit weken lang in de troep.
- En er is vermoedelijk nog veel meer waar ik nu even niet aan denk...

Een keukenboer doet zoiets niet, dan zou je meer bij een handige timmerman of een klussenbedrijf moeten zijn.

Maar ik zou er niet aan beginnen, de kosten zullen niet veel afwijken van nieuw, want er gaan veel (niet te voorspellen!) arbeidsuren in zitten. Hetgeen betekent dat alleen een heel handige doehetzelver dit zou kunnen doen.

Ik zou voor nieuw gaan!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan