Keuken zelf vernieuwen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,
ik heb het plan op gevat om onze keuken helemaal te vernieuwen, en wil daarbij eigenlijk alles zelf maken.
Er is een bestaande situatie die in principe ongewijzigd blijft.
Het enige dat er echt gaat veranderen zijn het aanrecht, de kastjes, de bovenkasten, er komt een afwasautomaat en een nieuwe koelkast.
Met name wil ik weten hoe ik de kastjes het best kan bouwen, en hoe ik de koelkast en de vatwasser voorzien krijg van hetzelfde front dan de te maken kastjes.
Wie heeft er eventueel werktekeningen voor ons?
Groeten, Basil.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Basil,

Ik heb dezelfde plannen als jij en ben dus benieuwd naar de reacties op jouw vraag.

Ik kan je alvast iets vertellen van wat ik te weten ben gekomen.

Laat het spaanplaat, of wat je ook kiest voor de zijkant van de kastjes, in ieder geval zagen; dan zijn je hoeken altijd haaks! Neem voor het gemak ook de achterkant van de kastjes van dit spaanplaat en gebruik dit stuk als maatvoering. Schroef dan de zijkanten en onderkant er op.

Voor de schanieren is er een speciale gatenboor voor schanieren te koop. (Ong 5 Euro) Volgens mij zijn de schanieren los te koop bij Mandenmakers. (De andere keukenboeren doen een beetje moeilijk.)

Het bevestigen van de frontjes voor de koelkast en de vaatwasser is een verhaal apart, maar wijst zich vanzelf als je het hoofdstuk "Inbouw" van de handleiding leest. Het is eigenlijk en kwestie van een meegeleverde plaat op je frontje schroeven en deze hele constructie dan weer aan het apparaat ophangen. Niet moeilijk...!

Veel succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
hoi, keukentje ????....geen probleem. Gewoon YTONG blokken gebruiken of gasbetonblokken ( verschillende maten ) voordeel is snel verwerkbaar, leidingen zijn weg te vrezen, meteen een dragende constructie, isolerend van warmte i.v.m. inbouwovens etc. d.m.v.plug of gipsschroeven eenvoudig dragers etc te bevestigen. simpel overschilderbaar etc. etc. kastdeurtjes maak je van mdf materiaal ( 12mm ) , randje frezen richeltje, vakje etc etc. even gronden schuren gronden licht opschuren stofvrij en ontvetten en aflakken maar. bevestigen . een goede speciaalzaak heeft de meest verschillende scharnieren. leef je uit. bouwtijd in totaal. uitgaande van 8 uur per dag 4 a 5 dagen. succes
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi klusser, wat zal jij een goed geisoleerd huis hebben met al die blokken.
 
  • #5

robpetrie

New member
Beste zelfbouwer, even een paar tips van een ex-keukenverkoper;
1. mdf is perfect materiaal voor de deuren. Er bestaat ook MDF met
een wit-glanzende afwerk laag, dat laat binnenzijden e.d. niet kaal.
2. denk om de geschikte werkhoogte, op 2 manieren te bereiken;
-poten en plintstukken hoger- plint lager en kasten groter.
Bijvoorbeeld plint 5 met kast 85 en blad 3 geeft een werkhoogte van 93 cm.
rond de 95 cm werkhoogte is reeds een gangbare werkhoogte.
3. de MDF deuren kan je in vele uitvoeringen bij jou thuis laten bekleden met KeukenWrapp een vinylfolie, lekker makkelijk en duurzaam.
4. Houdt links en rechts aan het eind van de keuken rekening met draaideuren of uittrekinterieuren die ook daar goed moeten functioneren, oplossing plaats passtukken in de kleur van de keuken.
5. Bespaar niet op goede scharnieren en ladegeleiders.
6. Apparatuur voorlichting is te verkrijgen in de diverse showrooms van de leveranciers, denk ook aan bijv. een 100 graden waterkraan.
7. Werkbladdiepte indien mogelijk in de ruimte naar 70 cm brengen, ideaal.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan