Fineer lakken houtnerf behouden

  • #1

Votezzz

New member
Ik wil graag een tweepersoonsbed en twee bijzetkastjes een nieuwe kleur geven. Het bestaat echter uit MDF met daarover een fineerlaagje. En het is op sommige plekken iets beschadigd.

Het liefst liet ik het meubel zijn houtstructuur behouden en gaf ik hem i.p.v. de huidige beukenkleur een donkerder tintje. Maar indien dit niet mogelijk is dan zal ik hem gewoon dekkend lakken.

In andere forums heb ik gelezen dat er ten eerste een verschil is in het behandelen van kunststof fineer en houtfineer. Ik weet echter niet hoe ik kan herkennen welke van beide het is. :?

Dus mijn vraag in het kort: is het mogelijk om dit bed een andere kleur te geven (bij hout en bij kunststoffineer) en de houtnerf te behouden? En zo ja, hoe..
 
  • #2

theun50

New member
Beste,

Echt houtfineer en kunststoffineer zijn beiden te schilderen, echter....
- als het om houtfineer gaat kun je dit (na licht schuren) afwerken met een "transparante kleurlak" (vernis). Daarmee behoud je de mooie houtstructuur. Kleine beschadigingen kun je eventueel eerst voorzichtig wat voorbewerken met die kleurlak.
Neem bij voorkeur een zijdeglans/krasvaste kleurlak!
Gebruik voor de kleurlak een"platte" kwast.

- Kunststoffineer kun je alleen maar een dekkende kleur geven. Eerst lichtjes schuren, dan goed afnemen met een natte doek o.i.d. Je zult het kunststoffineer eerst moeten voorbehandelen met een hechtprimer voor kunststof. Dat is altijd een dekkende laag!
Na droging en licht schuren kun je het aflakken met een "krasvaste" zijdeglans lakverf. Neem wel een "krasvaste" aflak!

- Bij het schuren van kunststofhoutfineer blijft 80% van de schhurstof op het oppervlak kleven (statische reactie). Bij het schuren van houtfineer zal 80% v.d. schuurstof op de grond terecht komen.


Ik hoop je hiermee opweg te hebben geholpen en wens je veel succes met de klus.

Met vriendelijke groet,
Jan Theunissen.
J.Theunissen Behang en Schilderwerken vof.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
U 0
L 0
M 0
A 9
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan