kast verven

  • Onderwerp starter miekpiep
  • Startdatum
  • #1

miekpiep

New member
Hallo iedereen,

Mijn naam is Mieke. Klussen is voor mij een redelijk nieuw concept, en wordt bij mij vooralsnog vooral gekenmerkt door blunders. Momenteel wil ik een kast in oude staat herstellen. Het gaat om een grote, houten massieve wandkast die is gemaakt van geperst hout met een laagje eikenhout als motieg eroverheen. De kleur van het hout zelf is licht, maar bij aankoop donkerbruin gebeitst. Later is hij wit geverft. Het liefts zou ik de kast naar het lichte hout terugbrengen. Daarvoor heb ik verfafbijt gekocht. Het resulktaat is dat de meeste verf eraf gaat, maar er blijven kleine witte streepjes en vlekken zichtbaar. Om het lichte hout terug te schuren ben ik erg lang bezig en dan nog blijven er donkere vlekken van de beits zichtbaar. Is het zonder monnikkenwerk wel mogelijk om die kast zo te krijgen?
Zo logisch bedacht dacht ik van niet. Mijn volgende idee was een creme witte beits waardoor de witte vlekken niet opvallen, maar de houtnerven wel zichtbaar blijven. Ik twijfel echter omdat de geschuurde gedeelten nu donker/licht gevlekt zijn van die oude beits.

Mijn vragen zijn dus:
Is het misschien op een manier die ik niet ken mogelijk om het lichte terug te krijgen?
zo niet, is de cremebeits een reeele optie?
Of moet ik het maar opgeven en de kast dekkend verfen?

Alvast heel erg bedankt

Groetjes Mieke
 
  • #2

theun50

New member
Beste,

Om de restanten witte verf (in de nerven) te verwijderen gebruik je een kleine staalborstel.
Ga vooral NIET met een schuurmachine aan het werk want dan ben je zo door de "fineerlaag" heen!
Ga wel omzichtig tewerk, geduld zal worden beloond.
Je zou desnoods nog een dun laagje afbijt kunnen aanbrengen, dit even laten inwerken en alsnog met een staalborstel aan de slag gaan.

Inplaats van een "witte" beits te gebruiken kun je ook een licht-eiken kleurlak (vernis) gebruiken.
Het voordeel daarvan is dat de restanten witte verf in de nerf minder zichtbaar zullen zijn.

Veel succes.
Jan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan