Zelf een markies maken

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben op zoek naar een handleiding
om zelf een markies temaken.

alle tips welkom
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Peter,
Het bouwen van markiezen (ook wel valschermen genoemd)is op zich niet zo heel moeilijk omdat het een systeem betreft wat reeds lang gebruikt werd voor de 'uitvinding' van het uitzetscherm. Een valscherm bestaat uit een aantal U frames (hout of tegenwoordig aluminium) verbonden met scharnieren waarop een voorgevormd doek is gespannen (dus je moet enige naaivaardigheid bezitten op de naaimachine) met een katrolsysteem voor het ophalen. Voor voorbeelden over het aantal u frames en de diepte kun je terecht bij bijv. de Praxis of de Gamma. Tip: zorg voor ontluchtingsgaten bovenin de markies (warme lucht blijft er namelijk onder hangen!)
Een kant en klaar ontwerp heb ik niet. Ik ben voorlopig nog bezig met binnenshuis klussen, maar markiezen moeten er zeker nog komen na de gevel renovatie. Waar ik trouwens eigenlijk zelf naar op zoek ben zijn electrisch bedienbare markiezen dus als je daar informatie over vind dan houd ik me zeer aanbevolen!

Succes,
Michiel

P.S. in de eerste reeks afleveringen van klussen met kijkers hebben ze trouwens laten zien hoe je markiezen maakt.
 
  • #3

Ramone

New member
Ik heb ze destijds ergens bij een klein bedrijfje gekocht.
Die van mij zijn te bedienen van binnen uit.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan