Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut

  • #1

Sonaya

New member
Hallo allemaal,

Onlangs is onze wijk opgehoogd en hierdoor moet ik beide tuinen + de blokhut ook ophogen (2 jaar geleden net nieuw aangelegd maar ja....:mad:).
A.s. zaterdag is de achtertuin + blokhut aan de beurt. Alleen baart die blokhut me grote zorgen. Hij is 3 x 3.5m. en uiteraard haal ik hem eerst helemaal leeg.
De éen zegt "je moet het zo doen..." de ander "je moet het zo doen..." etc. De mannen die mijn tuin gaan doen hebben er ook geen ervaring mee en maken zich er nu al druk over.
De blokhut is pas 2 jaar oud en ik wil niet dat hij wordt beschadigd. Sommige zeggen "hup..koevoet eronder", maar volgens mij beschadigen de onderste planken dan heel erg. Een ander adviseert weer een "dommekracht" of een krik.

Wat is nou de beste manier? heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand snel advies heeft, want ik heb nog 2 dagen....:(

Grtz Sonaya
 
  • #2

lensink.dirk

New member
hoi

met de dommekracht/schroefstemelpels voor zichtig met klossen er onder (meestal is het op gestapelt niet geschroeft/gespijkert)moet wel in een keer omhoog draaien om het goed doen afschooren dat is wel handig

Dirk

Sonaya":2piuyi03 zei:
Hallo allemaal,

Onlangs is onze wijk opgehoogd en hierdoor moet ik beide tuinen + de blokhut ook ophogen (2 jaar geleden net nieuw aangelegd maar ja....:mad:).
A.s. zaterdag is de achtertuin + blokhut aan de beurt. Alleen baart die blokhut me grote zorgen. Hij is 3 x 3.5m. en uiteraard haal ik hem eerst helemaal leeg.
De éen zegt "je moet het zo doen..." de ander "je moet het zo doen..." etc. De mannen die mijn tuin gaan doen hebben er ook geen ervaring mee en maken zich er nu al druk over.
De blokhut is pas 2 jaar oud en ik wil niet dat hij wordt beschadigd. Sommige zeggen "hup..koevoet eronder", maar volgens mij beschadigen de onderste planken dan heel erg. Een ander adviseert weer een "dommekracht" of een krik.

Wat is nou de beste manier? heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand snel advies heeft, want ik heb nog 2 dagen....:(

Grtz Sonaya
 
  • #3

Sonaya

New member
Hoi Dirk,

Thnx :) Wat is afschooren? :wink:

Grtjs Sonaya
 
  • #4

lensink.dirk

New member
afschoren =dat je aan het dak een lat maakt en aan de grond met een piket dat is afschoren
 
  • #5

Sonaya

New member
Nou, de stratenmakers zijn er en zien het hele ophogen van de blokhut niet zitten. Weet echt niet wat ik nu moet doen, heb nog een week....
:(
Grtz Sonaya
 
  • #6

lensink.dirk

New member
waar zien de stratemakers het probblemm ?
heb je planken die er tussen moet ?

waar woon je dan mischien kan ik je wel help ?

dirk
 
  • #7

Sonaya

New member
Afgelopen zaterdag waren de stratenmakers bij mij maar die zagen dat ophogen helemaal niet zitten :? . Geen ervaring mee en zaten te zeuren over het gewicht en dat het raampje eruit kon springen (so what?) en dat het moeilijk was etc. Ze komen a.s. zaterdag terug en dan moet de hut verhoogd zijn. ben nu bezig bedrijven af te bellen om te kijken wie ervaring heeft en voor een redelijke prijs kan doen. Ik weet zelf inmiddels ook hoe het moet (stukje bij beetje ophogen met wiggen en dan stoeptegels eronder en dat steeds herhalen op de hoekpunten, of klossen op de wanden maken en een dommekracht eronder), maar er komen nog wat dingen bij kijken zoals het ophogen en aantrillen van de binnenkant voor de vloer en de tegendruk naar buiten toe, etc.

Waar woon jij zelf dan Dirk? Ik in Almere. Heb je wel eens eerder een blokhut opgehoogd dan?

grtz Sonaya
 
  • #8

lensink.dirk

New member
Sonaya":3diripbt zei:
Afgelopen zaterdag waren de stratenmakers bij mij maar die zagen dat ophogen helemaal niet zitten :? . Geen ervaring mee en zaten te zeuren over het gewicht en dat het raampje eruit kon springen (so what?) en dat het moeilijk was etc. Ze komen a.s. zaterdag terug en dan moet de hut verhoogd zijn. ben nu bezig bedrijven af te bellen om te kijken wie ervaring heeft en voor een redelijke prijs kan doen. Ik weet zelf inmiddels ook hoe het moet (stukje bij beetje ophogen met wiggen en dan stoeptegels eronder en dat steeds herhalen op de hoekpunten, of klossen op de wanden maken en een dommekracht eronder), maar er komen nog wat dingen bij kijken zoals het ophogen en aantrillen van de binnenkant voor de vloer en de tegendruk naar buiten toe, etc.

Waar woon jij zelf dan Dirk? Ik in Almere. Heb je wel eens eerder een blokhut opgehoogd dan?

grtz Sonaya
hoi

ik woon zelf in laren gelderland ,heb zelf niet eerder zo iets mee gemaakt als het dicht bij is dan wou ik je wel helpen maar het is me net ver zat

Dirk
 
  • #9

Sonaya

New member
Nou mensen, de klus is geklaard :D . Samen met mijn pa hebben we de blokhut opgehoogd.

Eerst de vloer er helemaal uit. 2 dommekrachten gehuurd en ze aan 1 zijde van de hut geplaatst, een stukje vanaf de hoeken. Eerst een gat gegraven met een tegels erop om ze goed onder de rand te kunnen plaatsen, want het optilgedeelte zit zo'n 7 cm boven de grond.
Toen met beide dommekrachten de hut ong. 6 cm opgetild, stoeptegel in beide hoeken en in het midden van de zijde eronder, daarna naar de andere kant van de hut en hetzelfde gedaan. Dan weer terug naar de zijde waar je begon, 6 cm omhoog en weer een tegel er onder, dan weer naar de andere kant. Zo ga je door tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.
In totaal heb ik stapeltjes van 3 stoeptegels eronder dus de hut is ong. 15cm verhoogd.
Daarna alle open ruimtes onder de hut opgevuld met andere stoeptegels. Op een gegeven moment heb je dus allemaal stapeltjes naast elkaar van 3 stoeptegels.
Hup, vloer er weer opnieuw in en het was klaar! :wink:

Nu de tuin opnieuw betegelen.

Bedankt alemaal voor jullie meedenkwerk en hulp.

Grtz Sonaya
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan