Oude verf verwijderen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo, ik probeer op een blauwe muur de slecht hechtende delen weg te schuren. Om er later met latex over heen te kunnen. Probleem is dat er steeds weer kleine stukjes afbrokkelen waardoor ik bijna gedwongen ben om maar alles er af te schuren. Het lukt me dus niet om alleen de slechte delen weg te schuren, ik kan geen vloeiende overgang maken tussen weggeschuurde/geverfde stukken.

Alles eraf schuren zou echter betekenen dat ik nog dagen bezig ben, dat gaat zo langzaam. Is er een andere optie?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Er zit nu ook een latex op begrijp ik? Hmm, ik geloof niet dat er iets bestaat om een 'oude' verflaag vast te zetten. Ik heb net even op de alabastine site gekeken, maar daar zag ik in ieder gavel niets bij staan. Ik ban bang dat je toch eerst de oude laag moet verwijderen....
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Omdat je niet vermeld over welk type blauwe muurverf het gaat neem ik gevoeglijk aan dat het hier om een kunstharsdispersie van polyvinylhars (polyvinylacetaat, polystyreen, polyvinylalcohol, polyvinylacrylaat) gaat. Dit zijn de meest toegepast harsen voor muurverf bestemd voor binnenwerk, wat in de volksmond wordt aangeduid met latexverf.
Bij niet te dikke en te veel voorkomende verfeilandresten zijn deze misschien vloeiend aan te schuren en rondom uit te vlakken met plamuur of vulmiddel. Hierbij aangetekend dat deze werkwijze niet door iedere doe-het-zelfer is uit te voeren.
Mij lijkt het beter om de gehele laag te verwijderen inclusief de minder goed hechtende. Dit zal wel wat meer arbeid kosten maar omdat je de muur met een zelfde product wil afwerken, . blijven muurverfresten die niet goed zijn geschuurd en/of geëgaliseerd zich altijd in de nieuw aan te brengen muurverf afteken.
Om thermoplastische verven te verwijderen is zelfs voor de beroepssector vaak een probleem, ondanks deze vaak over meer en betere equipment met hulpmiddelen beschikken.
Hiertoe staan twee strip methodes ter beschikking mechanisch en chemisch.
De eerste door afsteken, schuren, bewerken met roterende schuurschijf of fóhnen (afbranden!). Hou er rekening mee dat hierbij giftige gassen kan ontstaan.
De goed hechtende verfeilanden zijn na goed open te zijn geschuurd ook af te stomen met een stoomapparaat voor het verwijderen van behang.
Verder zijn kunstharsdispersies te verwijderen met chemische middelen zoals een afbijtmiddel. Hoewel niet alle afbijtmiddelen – dit zijn die op basis zijn van aromaten of gechloreerde koolwaterstoffen – geen vat hebben op genoemde verven. Afbijtmiddelen op
basis van alcoholen, dibasic esters e.d. hebben een goed onthecht effect.
Zorg bij het gebruik van een afbijtmiddel dat deze goed uit de poreuze ondergrond is verwijderd, aangezien resten hiervan een desastreus effect op vervolg verflagen hebben.
Om een goed overzicht te krijgen van afbijtmiddelen wat betreft effectiviteit, milieu, gezondheid en verwerking mag ik verwijzen naar een artikel wat in de Consumentengids
heeft gestaan in 1998 jrg. 46 nr. 9 sept. ISSN 0165-6775, p. 20-23 met als titel ‘Ongezonde
krachtpatsers voor moeilijke klusjes’ (Als schuren, krabben en fóhnen niet het gewenste resultaat opleveren, kunt u verf met een afbijtmiddel verwijderen. Wie daarbij het milieu wil sparen, heeft veel geduld nodig).
Andere en zelfs voor de beroepssector nog niet ingeburgerde verfverwijderingsmiddelen zijn door middel van stralen met behulp van de twister 5 (gesloten systeem) en de nieuwe generatie verfstrippers op basis van alcohol hydroxycarbolic peroxide.
Mocht je nog vragen hebben dan verneem ik die graag, het blijft altijd moeilijk om vragen te
beantwoorden op afstand. Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan