Geverfd behang verwijderen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Geachte forum,

Wil mijn huiskamer opnieuw behangen met vliesbehang (behang dat je aanbrengt door de muur te lijmen).

Nu is het oude behang geverfd met witte latex en zie ik er eerlijkgezegd tegenop om het helemaal te moeten verwijderen, aangezien er nog meer lagen onder kunnen zitten. Dan kan er zoveel werk bijkomen dat ik niet zie zitten omdat het teveel tijd kost.

Is het mogelijk het geverfde behang zodanig te bewerken (bijvoorbeeld met een bepaalde vloeistof of door er papier overheen te plakken) zodat ik de lijm voor het vliesbehang er zo overheen kan aanbrengen?

Of geeft het nog meer rotzooi?

En als dat niet kan hoe verwijder je dan geverfd behang door middel van stomen of door het met afwasmiddel nat te maken en met een plamuurmes af te steken?

Bij voorbaat dank voor de tips.

Een vlijtige Fleur.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
het is toch beter om alles te verwijderen. toplaag van het gesausde behang kan je droog verwijderen gewoon afscheuren. de onderliggende lagen met behang afweek of stomen. zorg ervoor dat er geen stukjes papier blijven zitten. door de nieuwe lijm worden dit propjes en die zie je door je glasvlies heen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste stenengooier,

Hartelijk dank voor de reactie.

Heb alleen nog nooit gestoomd, zal dat moeten huren, noch afgeweekt (met een borstel en een plamuurmes doe je dat geloof ik).

Heb wel gehoord dat vliesbehang oneffenheden meer onzichtbaar maakt.

Zo te zien wordt het wel een hele klus, maar je ontkomt er niet aan wil het nog ergens op gaan lijken.

Fleur.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Neem geen onnodige risico´s op bobbels, blazen, plooien, verkleuring, hechtingsproblemen, het patroon van het oude behang blijft zichtbaar en nicotineaanslag komt door het vliesbehang, e.d. als je tenminste een bevredigend eind resultaat wil, raad ik dringend aan om alle behang te verwijderen.
Doordat het oude behang geschilderd is kan het stoom van een stoomapparaat niet door de toplaag heendringen om zo de lijmlaag op te lossen. In dit geval kun je dat doen door de toplaag te beschadigen met een staalborstel, pannenspons, plankje met spijkers of grof schuurpapier maar het is beter om hiervoor een behangperforator te nemen wat bij iedere doe-het-zelf-markt of speciaalzaak voor schildersbehoeften aan te schaffen is. Hierbij niet de muur en/of pleisterwerk beschadigingen, dit geeft alleen maar meer
werk omdat dit allemaal gerepareerd moet worden.
De huidige stoomapparaten bijv. Wagner-Damp-Star W 18: zijn apparaten met een groot werkblad van slechts 400 gram, geen kans op oververhitting en overdruk, stekker in het stopcontact en het werkt al, duurzaam tot 60 minuten zonder bijvullen,
reikwijdte van 3,5 meter van stomer tot werkblad, de ondergrond wordt niet beschadigd en gaat sneller dan de volgende
behangverwijderingsmethode.
Een andere verwijderingsmethode is om het oude geperforeerde behang te benatten met water waaraan een zgn. behanginweekmiddel is toegevoegd. Geef de vloeistof voldoende tijd om in te werken om het vervolgens met een oud plamuur of steekmes af te steken.
Bij hardnekkige plekken moet de handeling worden herhaald,
Verder wil ik je nog wat algemene informatie, verwerking en eigenschappen geven over vliesbehang: het kan bestaan uit kunstvezel- of papiervlies en wordt in de schilderssector als grondmateriaal gebruikt, waar bij het kunstvezelvlies al of niet gedecoreerd wordt geleverd.
Omdat het een vrij gladde textuur heeft, moet de ondergrond absoluut glad zijn. Zelfs een deukje in de ondergrond wordt zichtbaar.
Ondanks dat het materiaal vlak van uiterlijk is, moet voor de eerste baan een loodlijn uitgezet worden. Nadat de lijm, een combinatiepasta, met een lijmroller op de wand is aangebracht, kan de eerste baan tegen de loodlijn aangezet worden. Met een plastic spatel wordt het materiaal aangedrukt. Doordat het materiaal met strakke zelfkanten wordt geleverd, kunnen de volgende banen stotend verwerkt worden. Hierbij moet je wel zoeken naar een naad. Eventueel kunnen de banen ook overlappend aangebracht worden en met een vinylmesje dubbel worden doorgesneden. Omdat het materiaal erg vormvast is, is het moeilijk om het kleinste naadje sluitend te krijgen. Daarom wordt de voorkeur gegeven aan stotend verwerken wat het beste resultaat geeft.
De overmaat aan plafond, plint en langs kozijnen wordt met een breed breekmes en een plastic spatel verwijderd. Belangrijk is dat het mes in de snede moet blijven staan terwijl de spatel wordt verschoven. Hierdoor wordt een zuivere rechte afsnijding verkregen.
Door of om hoeken plakken is mogelijk maar dan moeten deze wel 100% haaks zijn. Als dit niet het geval is, kan beter op de volgende wand opnieuw begonnen worden.
Omdat de vezels in verschillende richtingen liggen, is scheuren nagenoeg onmogelijk. Hierdoor is het ook een sterk product dat tegen een stootje kan. Door de vormvastheid zijn de banen optisch naadloos aan te brengen. Door diezelfde vormvastheid moeten vouwen en kreuken in het materiaal voorkomen worden omdat deze altijd zichtbaar blijven. Kunstvezelvlies is goed te reinigen,
water blijft er op liggen en dringt niet in de vezels zoals bij een andere textielwandbekleding wel het geval is. Eventuele vlekken
moeten altijd deppend, nooit wrijvend of met een borstel verwijderd worden.
De lichtvastheid is zeer hoog en de brandveiligheid goed.
Helaas zijn er geen andere keuzes om op een simpelere manieren behang te verwijderen. Succes.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
L 0
K 0
T 1
A 1
S 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan