veilige electra?

  • Onderwerp starter Danielle
  • Startdatum
  • #1

Danielle

New member
Beste lezers,

Ik woon in een huurwoning die een tijdje terug is "gerenoveerd" in opdracht van de huisbaas en duidelijk uitgevoerd door een slechte klusser. Ik kom nu problemen tegen met de electra, maar aangezien ik er totaal geen verstand van heb en de huisbaas er niets aan wil doen, wil ik weten hoe veilig dit allemaal is en of het de moeite waard is om dit door een eigen betaalde electricien na te laten kijken.

1. In de keuken zitten 5 zichtbare stopcontacten, waarvan slechts 1 gebruikt wordt door de magnetron. De overigen worden niet gebruikt. Toch staat er een vaatwasser, koelkast, vriezer en afzuigkap. Alle openingen zijn dichtgemaakt mbv planken. Als ik deze weghaal, zie ik dat de vaatwasser is aangesloten op zo´n verlengdoos met lichtje dat op de grond ligt net onder de vaatwasser. Waar deze naartoe gaat zie ik niet, dus er is ergens nog een stopcontact. De overige apparaten zijn aangesloten, maar ik kan niet zien waarop. Wel is er een kroontje dat 6 draden verbindt (geel/groen, blauw en bruin) en naast de koelkast andere soort kroontjes (dikker, plastic in kleuren). De vaatwasser en de oven zitten op 1 groep. De koelkast, vriezer en overige stopcontacten zitten samen met de rest van de electriciteitspunten in het huis op een andere groep (exclusief wasmachine).

2. De wasmachine staat in een vroegere slaapkamer waar nu de wasmachineafvoer is. Misschien was dit vroeger de afvoer van een gootsteentje. Het stopcontact is een normaal stopcontact en het is al een paar keer gebeurd dat de stroom afslaat, hoewel deze op een aparte groep zit (en alleen). Hoe kan dat?

3. Is het normaal dat de rest van het huis op 1 groep zit? (18 stopcontacten, 9 plafondlampen en de koelkast(=extra stopcontact?))

Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen...
 
  • #2

baselectra

New member
1 lijkt mij vragen om brand,losse kroonsteentjes zijn verboden voor 230Volt.
2 kan meerdere oorzaken hebben.
3. dit is niet normaal,normaal minimaal 2 groepen voor de rest van het huis,zodat als er een groep uit is er toch nog iets stroom,licht over is.

kortom,ik zou wel een vakbekwame electricien er bij halen en die samen met de huisbaas er naar laten kijken,zodat de huisbaas ook weet hoe gevaarlijk de situatie is en hij zijn verantwoordelijkheid kan nemen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
F 1
E 1
P 0
P 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan