Inlaatcombinatie vraagje

  • #1

jepe

New member
Hallo! Vraagje:

Heb vandaag m`n keukenboiler laten aansluiten.
We wilden eerst een inlaatcombinatie in het keukenkastje plaatsen, maar op advies van de leverancier was dit niet nodig, daar er al een inlaatcombi
op deze (koudwater) leiding zit. (Bij de cv ketel)
(Hier zijn meningsverchillen over, KIWA schijnt wel te eisen dat het met een 2e moet?!)

De situatie:

De keukenboiler is coldfill aangesloten en laat dus z`n overdruk in de koudwaterleiding wegstromen.
Nu gaat er in de koudwaterleiding ook een zijaftakking naar de vaatwasser. (de watertoevoer voor de vaatwasser).

Mijn vraag:

Als de keukenboiler zijn overdruk "uitspuugt" zal hij z`n druk dan goed kwijt kunnen? Ik heb het idee dat het water eerst via de zijaftakking richting de inlaat vd vaatwasser loopt.

Als ik namelijk de vaatwasserkraan dichtdraai (de zijaftakking dus als het ware afsluit) zie ik bij de inlaatcombinatie van de combiketel (op zolder) dat hij netjes druppelt; dus dat de keukenboiler z`n druk kwijt kan.

Wanneer ik de vaatwasserkraan openhoud zie ik heel af en toe maar één druppeltje in die inlaatcombi.

Mijn idee is dat de druk z`n weg wel zal vinden, zal de slang naar de vaatwasser niet afdoende zijn dan zal het via de leiding wel bij de inlaatcombi komen.

Klopt dit idee?


En: Als ik ergens in huis (koud) water afneem, door bijvoorbeeld de wc door te spoelen of ergens een kraan te openen, gaat dan die druk er ook af?

Bedankt vd evt reactie`s!
 
  • #2

marcel

New member
Boiler moet een eigen inlaatcombinatie hebben.

Een inlaatcombinatie gaat pas open bij een druk van 8 bar.
De normale waterleidingdruk is hooguit 3 bar. Dus zal er eerst flink druk moeten worden opgebouwd, voordat de ontlastklep gaat openen.
Die zelfde druk zal ook zorgen voor druktoename in alle toestelslangen.

Het openen van een willekeurige kraan in de installatie zal direct de druk doen verminderen...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan