isoleren schuin dak

  • #1
A

Anonymous

Guest
We willen onze zolder gaan isoleren. Het betreft een schuin dak. Op de praxis side lees ik dat ik het isolatiemateriaal gewoon tussen het regelwerk kan duwen. Ik heb echter ook wel eens gehoord dat er ruimte tussen het dakbeschot en het isolatiemateriaal moet blijven. Wie heeft hier verstand van?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Klaask,

Er moet inderdaad een ruimte blijven tussen de isolatie en het dakbeschot. Dit voorkomt dat 'de boel gaat zitten rotten' als gevolg van een slechte beluchting. Kijk wel of er aan de buitenkant, dus onder de pannen, geen dampwerende laag is aangebracht. Dit zou nl. een andere aanpak van de isolatie vereisen, maar hoe weet ik ook niet.

Ik heb een ruimte van een centimeter voor beluchting aangehouden en verder afgewerkt met gipsplaat. Desgewenst kun je een en ander uiteraard ook afwerken met hout.

Veel succes, Dinand
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor de reaktie Dinand,

maar hoe zorg je er nu voor dat die centimeter ruimte er tussen zit?. Moet ik dan weer latjes van 1 cm hoog tussen het regelwerk zetten. Of de isolatie gewoon niet helemaal tegen het dak aanduwen of zo?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Klaask,

Je moet de isolatie zoals je zegt niet geheel tegen het dak aanduwen.

De dikte van de isolatie is bij glaswol 8 cm dik. (Deze dikte geeft nog net voldoende isolatiewaarde om subsidie op te krijgen, z.d.d. je geheel kosten-neutraal kan werken; 100% subsidie.) Maak nu het regelwerk zo dat er nog een ruimte van 9 cm (8+1) overblijft om je isolatie in te verwerken.

Als je kiest voor glaswol, kun je kiezen voor 'spijkerflens'. Dit is een rol glaswol met een extra 'flap' aan de zijkant van ong. 3 cm breed. Deze flap bevestig je op je regelwerk; dit maakt het aanbrengen makkelijker. (Dit is iets duurder, maar wel aan te raden)

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor 'piepschuim-platen'. Hierop is geen subsidie mogelijk. Wel ook hier die ene cm speling bewaren voor de ventilatie.

Hoop voldoende informatie te hebben gegeven. Wil je nog meer weten of iets verduidelijkt hebben, laat het even weten.

Veel succes, Dinand.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
toevallig heb ik laatst ook het voornemen gehad om mijn schuine dak aan de binnenzijde te isoleren.
ik kwam het probleem tegen dat er bij mij aan de buiten zijde al een dunne dampremmende isolatie laag zat.
zodoende heb ik er bijna een studie van gemaakt of ik nog wel kan isoleren.
isoleren kan in mijn geval eigenlijk NIET dus, of de oude isolatie aan de buitenzijde verwijderen.
1 optie was nog om overal gaten te boren zodat het achter de isolatie ventileert naar buiten, maar is gevaarlijk want tast de constructie van het dak aan.
voor jou dus eerst zaak om zeker te weten of er al niet een soort piepschuim isolatie aan de buitenzijde zit.
is dit niet zo dan kan je gewoon isoleren.
ik ben het op 1 punt niet met dinand eens vwb de tussenruimte.
volgens mij is dat geen must want de ruimte achter de isolatie is (ook al heb je 1 centimeter stilstaande lucht) zowieso afgesloten.
(ik denk evengoed dat het ook weer geen kwaad kan die cm).
bij vocht ademt het hout gewoon door naar de buitenzijde.
daarom is het belangrijk dat er aan de buitenzijde niets zit.
verder zou ik steenwol nemen ipv glaswol
is iets duurder maar door de subsidie kost het evengoed bijna niets
neem dan met spijkerflens en dampremmende laag. de dampremmende laag aan de warme zijde houden, dus naar je toe.
steenwol werkt prettiger, prikt niet zo erg, en is tevens geluidswerend.
succes.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hartelijk dank Dinand en JJPietje. Het is me geheel duidelijk!.
Volgens mij heb ik geen damp werende laag aan de buitenkant.
Ik ga maar eens beginnen! (Wel een beetje mosterd na de maaltijd gezien het weerbericht, maar beter laat dan nooit!)
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hoe zit het eigenlijk met het aluminium noppenfolie.
Dit heb ik gebruikt direct tegen het houten dak (geniet en afgedicht met alu plakband).Aan de buitenzijde zit geen afdeklaag waardoor vocht niet weg zou kunnen.
Wie weet of dit goed gaat??
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Hoi Hansh,

Je hebt dus alu-folie tegen het dakbeschot geniet zonder een ruimte over te laten. Zoals jij al zegt; er zit aan de buitenzijde geen afdeklaag. Jij denkt echter, als ik het goed begrijp, dat het vocht dan niet weg kan.
Je hebt altijd wel een zekere mate van uitdamping door het houten dakbeschot. Dus ik zou me niet zo heel veel zorgen maken; 't is niet de idiale situatie maar het is ook niet zo dat je de boel moet veranderen.

Dont worry, be happy.
Dinand.
 
  • #9

Margreet Oosterhof

New member
Wat betreft het gebruik van isolatiemateriaal is het misschien eens slim om te kijken naar het systeem van Rockwoll genaamd Fastfixx. Dit Fastfixx Hellend dak isolatiesysteem maakt isoleren en afwerken in één mogelijk. Bijkomend voordeel is dat je het snel en eenvoudig is te monteren zonder regelwerk.
Kijk maar eens op de site, fastfixx Hier staat ook verdere informatie over de verwerking en veelgestelde vragen zodat je meer weet over hoe het te plaatsen en waar je op moet letten. Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
B 0
K 0
P 0
V 1
W 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan