Vocht bij schoorsteen zonder regen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo Klussers,

Heeft een van jullie soms een idee of het mogelijk is dat er door het verhitten en afkoelen van een schoorsteen, (door stoken gaskachel) er waterdamp neerslaat tegen de binnenzijden van de schoorsteen ?
Is het daarna mogelijk dat deze damp zich door de binnensteen (kalkzandsteen) heendringt zodat dit in de slaapkamer zichtbaar is ?

Er is bij ons een bruine vlek op de muur/plafond ontstaan in een periode dat het al een hele tijd niet geregend heeft, wel gevroren trouwens !!

Wil de oorzaak natuurlijk aanpakken maar heb nog niet echt een idee waar dit vandaan komt !

Alvast bedankt,
Tjeerd.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Tjeerd,

Ja dit kan goed mogelijk zijn, namelijk warme lucht op koude lucht condenseert altijd. Maar dit hoeft niet uit te slaan naar een bruine vlek, omdat dit snel door de warme lucht wordt weggenomen.
Maar dit kan ook door regen inslag zijn die in de schouw terecht kan komen, dit laat ik achterwege omdat u daar toen geen last van had.
In uw geval denk ik dat hier iets anders mis is en wel het volgende.

Dagen achter elkaar heeft het geregend, dan treedt plots de vorst in. De muren e.d zijn verzadigd van water, en heeft geen kans gehad om uit te dampen. Water zet uit bij bevriezen en kunnen hierdoor muren en of voegen schade oplopen, door het eerste oog niet zichtbaar. De warme lucht van het stoken heeft een temperatuurs wisseling waardoor in feite het water begint te verdampen naar binnen toe, en niet naar buiten toe.
's Nachts heeft het nog lichtjes gevroren en overdag hogere temperaturen, dit zijn weer extreeme veranderingen.

Om de oorzaak aan te pakken zou ik wachten tot de lente of zomer. Kijk of er voegen gescheurd zijn. Behandel de schouw met een water afstotende coating, om het spons effect tegen te gaan.

W.wortel
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Willy,

Dat zou ook een verklaring kunnen zijn, ik heb momenteel ook de indruk dat het niet erger wordt !
Wat me ook opviel is dat het juist op die plek is waar gestookt wordt, de twee kanalen erlangs hebben het effect niet.

Ik neem aan dat je de buitenzijde van de schoorsteen bedoeld !?
Misschien is het dan wel iets om de gehele schoorsteen in te pakken met bitume, heb jij daar ervaring mee of dit afdoende werkt ?

Tjeerd.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Tjeerd,

Ik veronderstel dat de andere twee kanalen niet in gebruik zijn.
Omdat het juist optreed bij het kanaal waarop gestookt wordt. En heeft dit een verklaring omdat de andere twee niet met temperatuurverschijnselen te maken hebben gehad, voornamelijk met stoken.
Inderdaad bedoel ik de buitenzijde van de ingebruik zijnde schouw, en niet met bitumen maar met een waterafstotende coating zoals water glas.
Water glas zou ik afraden omdat dit niet ademt, en afsluit.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi Willy,

Inderdaad de andere twee kanalen zijn niet in gebruik, dat was ook de rede dat ik aan condensatie begon te denken.
Ik zal eens kijken wat er allemaal in de winkel te verkrijgen is als waterafstoter.

Nog bedankt voor je reactie.

Tjeerd.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 0
G 1
J 0
A 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan