krakend dak

  • #1

bc

New member
Hallo,
Wie weet er een oplossing voor een krakend/knallend dak?
Het zijn geisoleerde dakplaten, pur met vezelplaat en daarop de dakpannen.
Onder de 15 graden heb ik geen last.
Zomers dus heel erg.
 
  • #2

Lammert

New member
Ik wist niet dat sandwichplaten met PUR-schuim ook kraken bij opwarming door de zon en afkoeling 's avonds en 's nachts (rek en krimp). Zijn het geen groene Unidek sandwichplaten met tempex/polystyreen als isolatiemateriaal? Is uw woning gebouwd door Plegt-Vos te Langeveen? Heeft de verkopende partij dit u niet verteld?

Een pasklare oplossing voor dit zeer vervelende probleem is er mijn inziens niet. Ik denk dat je in eerste instantie zeker moeten weten dat het niet aan de dakconstructie (gordingen, spanten en muurplaat) ligt. Die moet voldoende stijf zijn en bij voorkeur voorzien van op een betonvloer verankerde muurplaat. Hiervoor zou ik een erkend constructeur een controleberekening laten uitvoeren. Daarna kun je wellicht gericht maatregelen nemen om de dakconstructie te verstevigen, zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van liggende gordingen en/of extra bevestigingsmiddelen aan de buitenkant. Mocht dit alles niet tot een verbetering leiden dan is het aanbrengen van een warmtereflecterende folie onder de dakpannen een relatief goedkope oplossing die het proberen waard is. Maar uiteindelijk zit er misschien niets anders op bovenstaande dakplaten te vervangen door een op maat gemaakt prefab dak met sporen of een ander type dakelement, zoals enkelschalig met minerale wol of pur-schuim.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
B 0
J 0
J 1
S 0
D 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan