Vloerverwarming als hoofdverwarming

  • #1
A

Anonymous

Guest
We staan op het punt een nieuwe plavuizenvloer met vloerverwarming aan te leggen. Het liefst halen we dan meteen alle radiatoren weg maar daarover zijn de meningen verdeeld.

Kortom, is vloerverwarming geschikt als hoofdverwarming? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik heb ook vloerverwarming en kan hem gebruiken als hoofdverwarming. Er zitten vrij veel "maren" aan vast.
Je moet er goed mee leren stoken en weer anders als je ook een boven verdieping en evt. slaapzolder wilt verwarmen.
Let op een aantal belangrijke zaken. Gebruik voldoende groepen.
Zorg er voor dat je de slangen niet te ruim legt anders krijg je koude bruggen in de vloer. Zorg voor een goede isolatie naar onderen toe. Probeer zeker niet meer dan 15 m2 per groep te gebruiken. Stookgedrag is heel belangrijk.
Ik ben na vele jaren bijna een zg. ervaringsdeskundige. Als je mijn ervaring wilt weten wil ik je die wel via een uitgebreidere e-mail sturen.
Laat het maar even weten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Er is ook een belangrijk persoonlijk comfort verschil tussen radiator en vloerverwarming:
Bij radiator verwarming wordt de temperatuur gemeten en geregeld op thermostaat hoogte. Door radiatoren krijg je een bepaalde lucht circulatie in je ruimte. Daardoor kan het zijn dat je zittend in de bank, een 'koude' luchtstroom aan je voeten voelt.
Bij vloerverwarming is dat heel anders omdat het vloernivo warm(er) is. De warmte verdeling en circultatie is dan weer heel anders. Vloer verwarming als hoofdverwarming vindt echter niet iedereen prettig omdat je een warme vloer krijgt.
Ik heb zelf gekozen voor een combinatie, een prima alternatief maar dat is persoonlijk. Ik merkte zelf bij anderen dat ik een warme vloer (schoenen uit, zittend op een bank) niet prettig vond.

Succes
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Zelf heb ik ook vloerverwarming als hoofdverwarming en ben tevrden over het opwarm en warmhoud gebrag. De vloer wordt nauwelijks warm, je merkt het maar een klein beetje aan de voeten. Er ligt alleen nog geen afwerking over. Het tapisparket word als laatste van de verbouwing geplaatst. Daarmee veranderd het opwarm gebrag nog wat. Gatt iets trager, maar de uiteindelijke temperatuur blijft constanter.

Wat het stoken betreft is het het beste om de temperatuur verschillen zo laag mogelijk te houden. Het mooiste is om per vertrek een groep te nemen. Deze groepen kunnen appart ingeregeld worden om te voorkomen dat het ene vertrek warmer wordt dan de andere. Nog mooier is om per groep een termostaat te nemen. Daarmee voorkom je dat de huiskamer lekker warm is, de ketel uitgaat en vervolgens de keuken weer koud wordt.

Je sluit dan de kamerthermosteten op een groep afsluiter aan. De ketel zelf schakeld dan alleen op de afvoer temperatuur.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan