Leidingen warm water infresen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
In een net gekochte woning zit momenteel een grote boiler in de keuken. Om te voorkomen dat ik straks stucwerk bederf wil ik alvast leidingen voor warmwater in de muur fresen. Dit maal richting zolder voor een evt HR combi. Moeten dit gewone koperen 15mm leidingen zijn en moeten koppelingen gesoldeerd worden ? Moeten de leidingen ingemetseld worden of juist vrij zitten ? Wat voor klemmen of beugels worden hiervoor gebruikt ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Sorrie ik zal eerst klusinfo 'ns lezen !!!
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik begrijp er uit dat er nog geen ketel op de zolder staat. Heb je er wel spanning? Verder heb je ook koud water aanvoer nodig. En afvoer voor de condens van je HR ketel, afvoer voor de overstort van de inlaatcombinatie en een dakdoorvoer. De koperen leidingen moeten zoveel mogelijk uit één stuk bestaan. Geen knelvittingen in de muur, wel soldeerverbindingen. Verder is het aan te bevelen i.v.m. condens (geeft misschien vlekken) of nare geluiden om de leidingen in een 'mantelbuis' b.v. plastic slang in de muur te maken. De kale koperen leidingen mogen niet met een gipsachtig materiaal in de muur gemetselt worden i.v.m. aantasting van het koper door het gips. Dan gewoon zand-cement gebruiken.
Misschien is een boiler niet zo'n slechte oplossing.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik zal het in overweging nemen. Bedankt voor uw reaktie
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
J kunt bij een goede bouwmarkt wicubuis kopen, dit is een koperbuis in kunststof gehuld. deze kun je uitrollen ( voorzichtig) en in een uitgefreesde muur aanbrengen. Nu bestaat de buis uit een geheel en kan deze niet aangetast worden door andere stoffen. succes
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan