trillingen van een wasmachine

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil de wasmachine naar de zolder verhuizen, echter deze verdiepingsvloer is een balklaag, dus de trillingen zeker van het centrifugeren zullen door het hele huis klinken.
Ik weet van de rubber onderzetpootjes maar ik denk niet dat dat alleen voldoende is.
Wat is de meest effectieve manier om deze hinderlijke trillingen te dempen ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Piepschuim, is dat geen optie? je kunt het in verschillende vormen en dikte's krijgen, issoleert veert en is waterbestendig.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik denk dat piepschuim niet zo'n goed idee is, omdat piepschuim het gewicht van de wasmachine niet echt kan dragen. Zeker de dikte die nodig is om de trillingen op te vangen.

Wat ik wel vaker hoor is een houten plaat op de vloer bevestigen en hier de wasmachine op zetten.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Onder de wasmachine flink wat "massa" aanbrengen zal ook helpen. Leg eerst een paar gewassen grindtegels neer, dan de trillingdempers en zorg dat de machine goed waterpas staat en dat al de pootjes even strak zijn aangedraaid op de grond. Als er contramoeren aan de draadeinden zitten die ook vastzetten.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Ik weet niet of je al begonnen bent ? Denk maar eens na over de volgende oplossing.

Ik ga er van uit dat je ook een lekbak
wilt gebruiken, altijd aan te bevelen.

Haal een plaat multiplex van ca 40 a 50 mm dik. Bij een lekbak van 800 cm in het vierkant neem je een plaatbreedte
van ca 100 tot 120 cm (komt overeen met een standaard maten). Probeer er voor te zorgen dat de lengte van de plaat
minimaal 3 balklagen bedraagd. Bevestig de plaat met schroeven minimaal 5.0 x 100. Dat is stap een.

Stap twee :

Veranker de wasmachine aan de plaat.
Ga naar een bouwmark en koop 4 stuks
gegalvaniseerde handgreepen. Ze worden vaak gebruik op poorten dikte minimaal
6 mm, breedte ca 40 mm,vastzetten met 4, 6 is beter, houtschroeven van 6x45 of 6x50/55.

In het midden van de handgreep een gat boren voor een draadeind M10 (gat 11mm)

Bij een smit een paar beugels laten maken. Deze bevestig je met een draadeinden M10 aan de handgrepen en aan de andere de stelpoten van de wasmachine.

Let op. Zo monteren dat ook de zeef er nog uit kan.

Ik heb dit zelf ooit gemaakt. Voorheen ramelde het bestek beneden in de keukeladen, daarna niets meer gehoord. Het principe reeds 2 maal toegepast, iedere situatie is iets anders maar het principe werk. Het lost het probleem niet voor 100% op maar als je het goed maakt en je gezond verstand verder gebruikt dan is 90% of meer mogelijk.

Laatste advies, ben niet te zuinig, beter een plaat van 50 mm dan 40 etc. Op
de totale investering scheelt dit misschien 20%. Dat is wel het verschil
tussen redelijk of goed.

Eventueel wilt ik je wel een schets
mailen als voorbeeld.

M.v.g.

Igor
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Heb zo'n probleem al eens opgelost door machine te zetten op een stevige houten ondergrond( 2 lagen underlayment bv) waaronder ik eerst isolatiemateriaal had gelijmd. Dat is van dat gekleurd schuimrubber dat in platen in verschillende dikten wordt verkocht.
Wel latten op de plaat aanbrengen, anders loopt de machine bij het centrifugeren van de plaat.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan